”Hmm, tämän asian voisi tehdä paljon paremmin” – havahdun usein tähän samaan ajatukseen. Tutkailen eri alojen yritystoimintaa sekä miten myyntiä ja markkinointia harjoitetaan Suomessa. Yritykset ja yrittäjät eivät yksinkertaisesti pysy muutoksen vauhdissa ja riskejä uuden kokeilemiseen ei uskalleta ottaa. Isot ketjut ja ulkomaalaiset ketterät verkkokaupat vievät asiakkaat ja suomalaisia kivijalkakauppoja suljetaan, kun kykyä muuttua ja erottua ei ollut riittävästi. Riskejä ei uskalleta ottaa.

“The biggest risk is not taking any risk” – Mark Zuckerberg

Suurin riski on todellakin olla toimimatta. Sen takia itsekin ryhdyn yrittäjäksi. Työmarkkinoilla on kysyntää osaajille mutta työtehtävät digitaalisen myynnin ja markkinoinnin asiantuntijalle ovat kuin aikamatka 1980-luvulle. Uusia keinoja ei ole omaksuttu käyttöön ja tuntuu, että joutuisin pidättelemään kykyjäni tällaisessa paikassa. Alan digitoimistoissa sen sijaan on jokaisessa oma erikoistumisalueensa johon haetaan tyyppiä, enkä halua jämähtää paikoilleni.

Eli: miksi etsiä uutta kotia kun sen voi rakentaa itse?

Minulla on ollut upea mahdollisuus ja suuri kunnia tutustua eri yritysten ja yrittäjien tarinoihin kuluvan vuoden aikana erilaisissa projekteissa freelancerina. Olen samanaikaisesti ollut viimeistelemässä opintojani TAMKissa. Jep, päätin siis aikuisiällä alkaa opiskelemaan ja vanhan merkonomi-tittelin päivittäminen 2010-luvulle alkoi siis vuonna 2013. Opinnäytetyöni markkinoinnin automaatiosta valmistui juuri ja enää muutama opintopiste on puserrettava purkista ulos.

Pääsin lisäksi osallistumaan yrittäjyyskurssille nyt syksyllä TAKK:ssa, jossa pääsin kuulemaan muiden tarinoita ja taustoja, eli aloittavien yrittäjien haasteita ja ajatuksia myynnistä ja markkinoinnista. Haasteita ja ongelmia, joita yrittäjien ja yritysten on päihitettävä usein yksin. Ongelmia, jotka odottivat ratkaisua.

Huomasin rakastavani ongelmia.

Aivojeni hypotalamuksen tyvitumakkeissa käynnistyi dopamiinin tuotanto sillä hetkellä, kun ratkaisin ongelman. Kesällä asiakkaalle toteutettu verkkosivuston optimointi alkoi tuottamaan välittömästi asiakkaalle +100 % enemmän liidejä. Toimenpiteen ROI maksoi itsensä ensimmäisen kuukauden aikana. Voi jumalauta mitkä kiksit. Asiakkaan nälkä totta kai kasvoi. Samalla kasvoi itsevarmuuteni ja päättäväisyyteni yrittäjyyttä kohti.

Ilman näitä kosketuspintoja en olisi osannut hahmottaa päässäni tulevaisuutta, vaan olisin ottanut turpiin kovaa ensimmäisen puolen vuoden aikana, kun en olisi ymmärtänyt heidän näkökulmastaan riskejä, haasteita ja toiveita tulevaisuudesta. Sain lisää varmuutta suunnitelmiini kun ymmärsin, että voin tuottaa oikeaa arvoa asiakkailleni.

”You miss 100 percent of the shots you never take” – Wayne Gretzky

Mitä sitten voin tehdä asiakkaitteni hyväksi? Ideologiaani kuuluu jatkuva kehittäminen, mittaaminen, testaaminen ja oppiminen. Suomessa yritykset suunnittelevat liikaa. Onneksi on ilahduttaviakin esimerkkejä, joita voi käyttää hälventämään pelkoa.

Asioita pitää kokeilla ja kehittää eteenpäin tulosten tavoittelemiseksi. Tulokset kertovat mistä asiakkaasi pitävät, mitä he arvostavat, mitä he haluaisivat lisää ja usein myös mitä et vielä tarjoa. Asiakasymmärrystä ei kasvateta sisäisissä palavereissa ja ylisuunnittelemalla. Kun ymmärtää, ettei verkossa koskaan mikään ole valmista, osaa asennoitua kokeilukulttuuriin suomiin mahdollisuuksiin.

Samalla mallilla toteutin itsekin asioita eri tavalla kuin ennen ja kokeilin, mikä tuottaa parhaan lopputuloksen.

”Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results” – Albert Einstein

Lopuksi haluan kiittää kaikkia jotka ovat tukeneet ja potkineet minua kohti uutta aikaa. Heistä on syntynyt uusia tuttavuuksia, ystäviä, kumppaneita ja tukipilareita joihin turvautua, kun jokin mietityttää. Edessäni on jännittävä ajanjakso joka antaa mahdollisuuden oppia lisää.

Maailmasta ei ongelmat onneksi lopu, joita voi ratkoa.

Kirjoitus on julkaistu alunperin LinkedIn Pulsessa 11.12.2016.

 

Tutustu myös:

Sosiaalinen media on sijoittamista

Vieraskynässä kirjoittajana on turkulaisen Serein sisältömarkkinointitoimiston yrittäjä, kouluttaja ja konsultti Netta Arola. Kohteletko sosiaalista mediaa kuin sijoittamista? Tulisiko sinun? Lue koko bloggaus!

Pin It on Pinterest