Minustako yrittäjäksi? Millainen on hyvä yrittäjä?

Millainen on hyvä yrittäjä?

Julkaistu: 11.12.2016
Kirjoittaja: Tommi Puuska

”Hmm, tämän asian voisi tehdä paljon paremmin” – havahdun usein tähän samaan ajatukseen. Etenkin, kun tutkailen eri alojen yritystoimintaa sekä sitä, miten myyntiä ja markkinointia tehdään tällä hetkellä Suomessa.

Yritykset ja yrittäjät eivät yksinkertaisesti pysy muutoksen vauhdissa ja riskejä uuden kokeilemiseen ei uskalleta ottaa. Isot ketjut ja ulkomaalaiset ketterät verkkokaupat vievät asiakkaat ja suomalaisia kivijalkakauppoja suljetaan, kun kykyä muuttua ja erottua ei ollut riittävästi. Riskejä ei uskalleta ottaa.

“The biggest risk is not taking any risk”

Mark Zuckerberg

Suurin riski on todellakin olla toimimatta. Sen takia itsekin ryhdyn yrittäjäksi. Työmarkkinoilla on kysyntää kaltaisilleni osaajille, mutta työtehtävät digitaalisen myynnin ja markkinoinnin asiantuntijalle ovat kuin aikamatka 1980-luvulle.

Uusia keinoja ei ole omaksuttu käyttöön ja tuntuu, että joutuisin pidättelemään kykyjäni tällaisessa paikassa. Sillä on suuri vaikutus omaan motivaatiooni: haluan autonomiaa ja vapauksia tehdä.

Oman alani digitoimistoissa monessa on jokaisella tekijällä oma erikoistumisalueensa johon haetaan tyyppiä. Tämä tarkoittaa, että kykyä uudistua ja kurottaa oman alueen ulkopuolelle ei mahdollisteta välttämättä kovin helposti. Haluanko syödä samaa puuroa joka päivä? En todellakaan.

Eli: miksi etsiä uutta kotia kun sen voi rakentaa itse? Tässä olivat pelkästään jo muutama taustasyy miksi halusin yrittäjäksi.

Millaiset on hyvän yrittäjän tärkeimmät piirteet?

Minulla on ollut upeita mahdollisuuksia ja kunnia tutustua eri yritysten ja yrittäjien tarinoihin vuoden 2016 aikana erilaisissa projekteissa freelancerina. Olen samanaikaisesti ollut viimeistelemässä opintojani TAMKissa. Kyllä: päätin siis aikuisiällä alkaa opiskelemaan ja vanhan merkonomi-tittelin päivittäminen 2010-luvulle alkoi siis vuonna 2013. Opinnäytetyöni markkinoinnin automaatiosta valmistui loppuvuodesta 2016 ja enää muutama opintopiste on puserrettava purkista ulos, jonka jälkeen yrittäjyys on uusi arkeni 1.1.2017 alkaen.

Pääsin lisäksi osallistumaan yrittäjyyskurssille syksyllä 2016 TAKK:ssa, jossa pääsin kuulemaan muiden tarinoita ja taustoja, eli aloittavien yrittäjien haasteita ja ajatuksia myynnistä ja markkinoinnista. Haasteita ja ongelmia, joita yrittäjien ja yritysten on päihitettävä usein yksin. Ongelmia, jotka odottivat ratkaisua.

Huomasin heti, että rakastan ongelmia ja niiden ratkaisua.

Aivojeni hypotalamuksen tyvitumakkeissa käynnistyi dopamiinin tuotanto sillä hetkellä, kun ratkaisin ongelman. Suomeksi: sain hyvät kiksit siitä.

Esimerkiksi kesällä 2016 freelancerina toteuttamani verkkosivuston konversio-optimointi alkoi tuottamaan välittömästi asiakkaalle +100 % enemmän liidejä. Toimenpiteen ROI maksoi itsensä ensimmäisen kuukauden aikana. Voi jumankauta mikä into tuli myös itselleni. Asiakkaan nälkä totta kai kasvoi. Samalla kasvoi itsevarmuuteni ja päättäväisyyteni yrittäjyyttä kohti.

Ilman näitä kosketuspintoja en olisi osannut hahmottaa päässäni tulevaisuutta, vaan olisin ottanut turpiin kovaa ensimmäisen puolen vuoden aikana, kun en olisi ymmärtänyt heidän näkökulmastaan riskejä, haasteita ja toiveita tulevaisuudesta. Sain lisää varmuutta suunnitelmiini freelancerina toimiessa kevyt yrittäjänä kun ymmärsin, että voin tuottaa oikeaa arvoa asiakkailleni.

”You miss 100 percent of the shots you never take”

Wayne Gretzky

Mitä sitten voin tehdä asiakkaitteni hyväksi? Ideologiaani kuuluu jatkuva kehittäminen, mittaaminen, testaaminen ja oppiminen. Suomessa yritykset suunnittelevat liikaa, mielestäni. Yrityksen kasvustrategia ei ole riittävän joustava ja ketterä. Onneksi on ilahduttaviakin esimerkkejä, joita voi käyttää hälventämään pelkoa.

Asioita pitää kokeilla ja kehittää eteenpäin tulosten tavoittelemiseksi. Tulokset kertovat sen, mistä asiakkaasi pitävät, mitä he arvostavat, mitä he haluaisivat lisää ja usein myös mitä et vielä tarjoa. Asiakasymmärrystä ei kasvateta sisäisissä palavereissa ja ylisuunnittelemalla. Kun ymmärtää, ettei verkossa koskaan mikään ole valmista, osaa asennoitua kokeilukulttuuriin suomiin mahdollisuuksiin.

Samalla mallilla toteutin itsekin asioita eri tavalla kuin ennen ja kokeilin, mikä tuottaa parhaan lopputuloksen.

”Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results”

Albert Einstein

Yrittäjyyden alkumetreillä haluan kiittää kaikkia, jotka ovat tukeneet ja potkineet minua kohti uutta aikaa. Heistä on syntynyt uusia tuttavuuksia, ystäviä, kumppaneita ja tukipilareita joihin turvautua, kun jokin mietityttää. Edessäni on jännittävä ajanjakso joka antaa mahdollisuuden oppia lisää.

Maailmasta ei ongelmat onneksi lopu, joita voi ratkoa.

Kirjoitus on julkaistu alunperin LinkedIn Pulsessa 11.12.2016.

Mukavaa, kun luit kirjoitukseni!

Olen Tommi Puuska, inbound-markkinoija ja tamperelaisen ThinkFast Oy:n yrittäjä.

Mikäli sinua kiinnostaa inbound-markkinoinnin maailma, kuten sisältömarkkinointi, hakukoneoptimointi, online-mainonta tai WordPress-kotisivut, lähetä minulle verkostoitumiskutsu LinkedInissä.