Hakukoneoptimointia Tampereelta, nääs!

Hakukoneoptimoinnilla lisäät orgaanisen (maksuttoman) eli laadukkaimman hakukoneliikenteen määrää sivustollesi
PalveluvalikoimaHYÖDYNNÄ MAKSUTON KONSULTAATIO

Kolme yleisintä syytä siihen, miksi sivusto ei erotu hakukoneessa

Syy #1: Oikeat avainsanat puuttuvat tai niitä ei tunneta

Hakukoneoptimoinnin päätavoitteena on tarjota verkkosivustosi sisällöt hakukoneista tietoa hakeville käyttäjille. Kymmenien hakukoneoptimointi-projektien kokemuksella voin kertoa, että yksi keskeisimmistä puutteista ovat avainsanat. Niitä ei joko tunneta riittävän hyvin, tai osata käyttää oikein.

Mikäli yrityksesi verkkosivustolla on ensimmäinen otsikko ”Palvelut” tai ”Tuotteet”, niin onnittelut: olet optimoinut sivustosi ”palvelut” ja ”tuotteet” avainsanalle.

Tällaisen aika helpon ongelman ansiosta sivustosi sisältöä ei löydetä tai klikata kovin suurella todennäköisyydellä hakukoneen tuloksista.

Hakukone on suhteellisen tyhmä. Tiedonhakijalle on hyvä tarjota tieto tiiviisti ja ytimekkäästi otsikkotasolla, josta selviää mistä on kyse. Sen sijaan, että sivusi otsikossa lukee ”Palvelut”, käytä otsikossa ja sivun sisällössä mieluummin sellaista avainsanaa, jota asiakkaasi etsii hakukoneesta.

Paras lopputulos syntyy, kun yhdistetään myynnin ja markkinoinnin psykologiaa hakukoneoptimoinnissa laskeutumissivujen sisältöjen suunnittelussa.

Näin saat sivusi paremmille sijoituksille, sillä ne vetoavat jo hakutulossivulla näkyvän otsikon ja kuvaustekstin ansiosta käyttäjälle houkuttelevana.

Avainsanatutkimus avaa hakukoneoptimoinnin mahdollisuudet

Tehdään yhdessä yrityksesi toimintaan liittyvä avainsanatutkimus, jotta saat tietoosi asiakkaidesi käyttämät, alaasi liittyvät avainsanat ja hakutermit.

Luodaan avainsanatutkimuksen perusteella suunnitelma avainsanojen käytöstä ja jalkauttamisesta sisältöihisi. Huomioidaan kilpailutilanne ja luodaan tarvittaessa violetti lehmä*.

*Violetti lehmä on harmaasta joukosta edukseen erottuva asia, joka kerää klikkauksia muita paremmin puhtaasti vain erottautumalla muista.

Pärjätäksesi hakukoneoptimoinnissa, päihitä ensin kilpailijasi sisällön laadussa. Vasta sitten, keskity muihin toimenpiteisiin.

Syy #2: Puutteellinen sisältö, joka ei ole relevanttia tiedonhakijan tarpeisiin

Moni yritys viestii omilla verkkosivuillaan tuote- ja palvelulähtöisesti. Tällainen viestintä ei innosta käyttäjää tutustumaan yritykseesi. Tähän päälle kun lisätään hyvin minimaalisesti tekstisisältöä sivustollesi, ei konversioita eli myyntiäkään synny.

Tämä vaikeuttaa asiakkaan ostopolulla tapahtuvaa ihmisen tekemää nopeaa arviointia siitä, mitä arvoa ja hyötyä yrityksesi tuotteet/palvelut hänelle tarjoavat. Osaatko puhutella asiakastasi oikein verkossa ja innostaa, luoda asiantuntija-mielikuvaa itsestäsi ja yrityksestäsi?

Kun räätälöit sisällön vastaamaan tiedonhakijan tarvetta, käyttäjän tarkoitusta (engl. user intent), voit palvella tiedonhakijaa paremmin.

Tällä on positiivinen vaikutus paitsi paremman asiakaskokemuksen myötä konversioissa: saat enemmän yhteydenottoja, tarjouspyyntöjä ja myyntiä. Tämän lisäksi sivustollasi viihdytään pidempään ja sisältöjä kulutetaan.

Verkkosivukävijän visiitin keskimääräistä kestoa parantamalla pystyt nostamaan sivustoasi helposti hakukonesijoituksissa, koska asiakaskokemuksen laatu on yksi hakukoneiden algoritmien tärkeimpiä mittareita.

Tekstimuotoisen sisällön lisäksi on myös monia lukuisia sisältömarkkinoinnin keinoja, joita voit hyödyntää sivustollasi. Niitä ovat mm. kuvat, infografiikat tai videot.

Mikäli et ole tekstinikkari tai verkostossasi ei ole hakukoneoptimointia ymmärtäviä viestinnän tekijöitä, lue lisää sisältömarkkinoinnin palveluistamme. Hakukoneoptimointiin keskittyneiden yhteistyökumppaneidemme avulla optimoit sivustosi sisällöt puhuttelemaan asiakastasi paremmin.

Hakukoneoptimoinnin tekninen optimointi jäsentää ja optimoi sisältöjä toimimaan johdonmukaisesti hakukoneita ja tiedonhakijoita varten

Syy #3: Teknisen optimoinnin puute estää monen sivuston nousun

Mikäli sinulla on jo kaksi ensimmäistä kohtaa kunnossa, eli: 1. oikeat avainsanat ja 2. timanttinen sisältö; olethan tarkistanut usein sen näkymättömän, eli teknisen optimoinnin?

Hakukoneoptimoinnissa tekninen optimointi tarkoittaa mm. seuraavia tarkasteltavia kohtia:

  • Verkkosivuston rakenne, latausnopeus ja käyttäjäkokemus
  • sisäiset linkit ja navigoinnin hierarkia
  • mobiiliystävällisyys, käytettävyys, tietoturva
  • strukturoitu data (verkkokauppiaat huom!)
  • HTTPS-suojaus, rikkoutuneet linkit, uudelleenohjaukset
  • URL-rakenteet, kanoniset URLit
  • sivustokartat, indeksoitavuus, 404-virhesivut.

Aika harvoin asiakastöissämme törmäämme verkkosivustoihin ja -kauppoihin, jotka on rakennettu tekninen hakukoneoptimointi edellä. Aika usein sivut tehdään omien tarpeiden pohjalta eikä asiakaskokemuksen (ml. hakukonerobotit ja -algoritmit) takia.

Vaikka verkkosivustosi olisi teknisesti nopea ja täynnä timanttista sisältöä, voi olla, että sivustollasi muhii teknisen optimoinnin solmukohtia. Autamme tunnistamaan solmut ja avaamme ne yhdessä.

Hakukoneoptimointi on pitkäkestoinen investointi

Laadukkaasti toteutettu hakukoneoptimointi voi tuottaa hyperkohdennettua liikennettä useita vuosia. Täysin maksutta. Se on kuin investointi kivijalkakaupan liiketilalle ydinkeskustaan parhaalle paraatipaikalle. Verrattuna maksettuun hakusanamainontaan, voit säästää jopa useita kymmeniä tuhansia vuositasolla.

90,63 %

Ahrefsin tutkimuksen mukaan jopa 90,63 % verkkosivuista ei saa yhtään liikennettä Googlesta.

Hakukoneoptimoinnin avulla olet parhaimmistoa niistä 9,37 %, jotka saavat laadukkainta orgaanista liikennettä.

HAKUKONEEN YKKÖNEN ON USEIN MYÖS ALANSA YKKÖNEN

Hakukoneoptimointi palveluna 790 €/kk + ALV

h

Auditointi

Tutkitaan nykytilanne suurella suurennuslasilla. Käydään läpi tärkeimmät ongelmakohdat ja luodaan katsaus tulevaisuuteen sekä siihen, mitä ongelmien korjaaminen edellyttää.

Voit toteuttaa ja korjata auditoinnin tuomat epäkohdat itse, tai tehdä ne yhdessä ThinkFastin kanssa.

Avainsanatutkimus

Tutustutaan asiakkaidesi käyttämiin avainsanoihin ja hakutermeihin. Luodaan niiden pohjalta suunnitelma, joiden avulla toteutetaan muutokset, räätälöidyt laskeutumissivut, kategoriasivut tai muut uudet sisällöt verkkosivustollesi.

Avainsanatutkimuksen avulla tutkitaan myös orgaanisten tulosten TOP10 eli kilpailutilanne, joita lähdetään haastamaan.

Hakukoneoptimointi on kestävä investointi ja auttaa sivustoasi erottumaan hakukoneissa. Asiakkaamme ovat parantaneet mm. luotettavuuttaan hakukoneoptimoinnin avulla, sillä harva uskaltaa ostaa yritykseltä, jota ei löydy hakukoneen kuten Googlen ensimmäiseltä sivulta.

Tekninen hakukoneoptimointi

Sivustosi sisältö on jo timanttista, mutta jokin jarruttaa kehitystäsi? Kenties tekninen hakukoneoptimointi kannattaa ottaa suurennuslasin alle.

Tutkitaan, mitkä ovat jarruja hakukonesijoitustesi nousulle ja korjataan oikeat ongelmakohdat, jonka avulla mahdollistat nousun tuloksissa. Käytämme sivuston teknisessä auditoinnissa suosittua Semrush.com palvelua sekä sivustosi analytiikkaa (esim. Google Analytics 4).

Sisältöanalyysi

Onko sivustosi täynnä teknistä jargonia vai osaatko puhutella oikein asiakastasi? Ongelmat voivat olla hyvin helppoja korjata. Vältä liian korkealentoista, abstraktia viestintää ja puhu samalla tavalla verkossa, kuin paras myyntitykkisi puhuu kasvotusten asiakastapaamisessa.

Sisältöanalyysi auttaa parantamaan paitsi sisältöjen laatua, mutta myös määrää. Mikäli sivustollasi on vähemmän sisältöä kuin kilpailijallasi, on todennäköistä, ettei sivustollasi viihdytä sen takia yhtä pitkään. Se voi olla yksi syy, mikset nouse hakukonesijoituksissa tällä hetkellä.

Voit halutessasi antaa päävastuun hakukoneoptimoinnista täysin ThinkFastille ja nostaa jalkasi ylös pöydälle. Toiminta on läpinäkyvää ja saat jatkuvasti kuukausiraporttien avulla tiedon tuloksista sekä tehdyistä toimenpiteistä.

Raportointi

Sinun ei tarvitse olla hakukoneoptimoinnin guru ymmärtääksesi tuloksia, sillä sähköpostiisi saapuva raportti kertoo selkeästi missä mennään. Näet jokaisen avainsanan sijainnin päiväkohtaisesti sekä kuukausikohtaisesti indeksiprosentin, kuinka paljon tulokset paranivat.

Mikäli jatkuvassa seurannassa löydetään vahingossa syntyneitä vikoja ja ongelmia, pystyt reagoimaan niihin avullamme nopeasti.

Painotamme sanaa ”nopeasti”, sillä virheet hakukoneoptimoinnissa voivat aiheuttaa nopeita hakukonesijoitusten laskuja – peruuttamattomasti.

Selkeät roolit ja vastuualueet

Oletko yrityksen toimitusjohtaja, markkinointijohtaja tai -päällikkö, jolla on ollut tähän asti kaikki markkinoinnin langat omissa hyppysissään?

Sovitaan yhdessä pelisäännöt, joiden avulla voit edelleen tehdä niitä osa-alueita, joissa olet parhaimmillasi.

ThinkFastin sekä kumppaniverkostomme avulla tarjoamme niihin osa-alueisiin apuja, mistä saat parhaimman hyödyn, ja joita et pysty tai ehdi tekemään itse.

Usein roolimme on joko konsultoiva, tai konsultoiva ja toteuttava, jolloin istumme yhdessä samalla puolella pöytää kehittämässä verkkopalveluasi.

PARAS AIKA ALOITTAA HAKUKONEOPTIMOINTI OLI 10 VUOTTA SITTEN – TOISEKSI PARAS AIKA ON NYT

Laadukkain hakukoneliikenne auttaa kasvamaan tulevaisuudessakin