Sisältömarkkinointi
Paranna hakukonesijoituksiasi ja vahvista asiantuntijamielikuvaasi sisältömarkkinoinnin avulla PalveluvalikoimaHYÖDYNNÄ MAKSUTON KONSULTAATIOKolme hyvää syytä aloittaa sisältömarkkinointi
Syy #1: Sisältömarkkinoinnin avulla lisäät kävijäliikennettä
Yksi tärkeimmistä (ellei tärkein syy) luoda sisältöjä, on hakukonenäkyvyyden parantaminen.
Sisällöt verkkosivustolla ovat erinomainen keino lisätä orgaanista liikennettä eli maksutonta hakukoneperäistä liikennettä.
Sisällöillä palvelet tiedonhakijaa ja vastaat seuraaviin tiedonhaun tarpeisiin:
Informaation, eli tiedontarve
- Haku: ”riisipuuron valmistaminen” tai ”pohjaanpalaneen kattilan puhdistaminen”
- Tarve: löytää sisältö, joka kattaa haun tiedontarpeen
Ostaminen, eli tuotteen tai palvelun tarve
- Haku: ”robotti-imuri lemmikkitalouteen” tai ”edullinen sähköpyörä” tai tarkka tuotteen nimi
- Tarve: löytää verkko- tai kivijalkakauppa, josta voi ostaa tuotteen
Navigoinnin, eli sivuston etsinnän tarve
- Haku: ”Helsingin Sanomat” tai ”Aamulehti”
- Tarve: löytää linkki verkkosivustolle
Laadukas sisältö antaa vastauksia etenkin informaation eli tiedontarpeeseen, johon valtaosa sisältömarkkinoinnista auttaa vastaamaan.
Sisällöt ovat hakukoneiden lisäksi tehokkaita keinoja sosiaalisen median kanavissa, uutiskirjeissä, tarjousten liitteinä ym. jolloin tuot osaamisesi esille asiakkaan verkkokalvoille oikealla hetkellä.
Parhaat sisällöt ovatkin tehokkaita, 24/7 työskenteleviä myyntitykkejä. Yksi asiakkaamme arvokkaimmista sisällöistä tuottaa 40 % kaikista heidän liideistä. Kun mitataan heidän 30+ milj. € liikevaihtoon nähden, voidaan laskea että sisällöllä on merkittävä arvo.
Sisällöt auttavat sitouttamaan yrityksestäsi kiinnostuneen potentiaalisen asiakkaan eli liidin
Syy #2: Sitouta asiakkaat sisältömarkkinoinnin avulla
Tarjoa laadukkaasti tuotettu sisältö auttamaan potentiaalista asiakasta hänen ostopolkunsa matkalla: oli se sitten tutkimus alalta, opas ostamiseen, valitsemiseen, vertailuun, tai vaikkapa ilmainen videokoulutus. Sisällön avulla synnytät luottamuksen anonyymiin verkkosivukävijään – eli suspektiin.
Kun pyydät sähköpostiosoitteen verkkosivukävijältä arvokasta ja laadukasta sisältöä vastaan, voit markkinoida sähköpostitse tunnistetulle suspektille – eli prospektille/liidille.
Rakenna sisältömarkkinoinnin avulla koneisto
Yllä on kuvattu hyvin yksinkertainen inbound-markkinoinnin koneisto. Tavoitteena on saada anonyymit suspektit tunnistettua ja mahdollistaa heille markkinointi. Markkinointi voi tapahtua monella eri tavalla, kuten mainonnalla (mm. retargeting) tai sähköpostimarkkinoinnilla.
Siksi inbound-markkinoinnin avulla sisältömarkkinoinnin mahdollisuudet ovat käytännössä rajattomat. Se luo asiakaskokemuksesta monikanavaisen, kun sisältöjen avulla jatketaan liidien hoivaamista (engl. nurturing) eri kanavissa.
Voit esimerkiksi rakentaa toistuvaan markkinointi- ja myyntiprosessiin sähköpostiautomaatiot, jotka lähettävät ennalta suunnitellut sähköpostiviestit, jotka lisäävät todennäköisyyttä saada myyntiin johtanut tarjouspyyntö tai suora yhteydenotto asiakkaalta.
Inbound-koneiston erittäin edistyneeksi rakentaneet organisaatiot voivat seurata liidin kiinnostuksen tasoa markkinoinnin automaation tarjoaman liidin seurannan ja pisteytyksen avulla. Sen avulla on mahdollista arvioida, tuoko yrityksellesi parhaat liidit verkosta mm. mainonta hakukoneessa, mainonta sosiaalisen median kanavissa, tarjouskampanjat, osallistuminen messuille jne.
Lisää ennustettavuutta ja läpinäkyvyyttä
Inbound-markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin avulla saat asiakkaan nojaamaan eteenpäin kiinnostuneena, uteliaana ja vakuuttuneena. Aivan kuten paras myyntitykkisi saa asiakkaan nojaamaan eteenpäin myös kasvokkaisessa kohtaamisessa.
Voit rakentaa täysin reaaliaikaisen dashboardin eli raporttinäkymän siitä, mitä yrityksesi markkinoinnissa ja myynnissä tapahtuu.
Sen avulla tiedät, kuka on riittävän lämmin ja palveluistasi/tuotteistasi kiinnostunut asiakas, jolle kannattaa ottaa yhteyttä. Voit herätellä uinuvia, harkintavaiheeseen edenneitä liidejä hellävaraisesti, ilman tuputtamisen tunnetta.
Kasvuhakkeroinnin oppien mukaisesti voit vastata uusilla sisällöillä mahdollisiin oston esteisiin eli niihin kynnyksiin, jotka tulee poistaa myynti- ja markkinointiprosessistasi uusien sisältöjen avulla.
Markkinoinnin tuottamalla datalla tehostat myyntiprosessisi tehokkuutta ja vähennät turhien kontaktointien ja kylmäsoittojen määrää.
Tiesitkö: ihminen oppii parhaiten pienissä osissa. Mikäli verkkosivustollasi on 20-30 alasivua ja sama määrä bloggauksia, hän ei lue ja tutustu niihin kaikkiin kerralla.
Tarjoa sisällöt oikeassa vaiheessa, oikeassa paikassa asiakkaan ostopolkua. Siksi sähköpostimarkkinointi ja muut inbound-markkinoinnin taktiikat ovat hienovaraisia keinoja altistaa asiantuntijuutesi ja ylläpitää muistijälkeä sinua harkitseville potentiaalisille asiakkaille.
Sisältömarkkinoinnin edelläkävijä Tyyliniekka.fi verkkolehti on rakentanut sisältömarkkinoinnin ympärille yhteisöllisyyttä
Syy #3: Hyvät sisällöt luovat yhteisöjä
Yrityksen viestintä ulospäin ei tulisi olla pelkästään ”tarjous sitä”, ”kampanja tätä” tyyppistä tuuppaavaa sisältöä. Mikäli tarjoat liiketoimintaasi liittyviä hyviä vinkkejä ja autat asiakkaitasi – niin uusia kuin olemassa oleviakin, he jakavat niitä mielellään eteenpäin.
Parhaimmillaan sisältömarkkinoinnin avulla on rakennettu yhteisöjä, jotka ovat täynnä aihealueen ympärille kokoontuneita ihmisiä, jotka jakavat ja tuottavat itse sisältöjä yhteisön muille jäsenille.
Jokainen yritys haluaisi tällaisen oman yhteisön, jota auttaa eteenpäin menestymään, ja rakentaa samalla mielikuvaa oman yrityksen osaamisesta alan markkina- ja ajatusjohtajana.
Sisältömarkkinoinnin pioneeri Suomessa: Tyyliniekka
Sisältömarkkinointiin nojaava Tyyliniekka.fi verkkomedia on 2013 lähtien rakentanut Suomeen yhteisöä, jonka yhdistää miesten pukeutuminen, kellot, asuminen ja autot.
Sisältömarkkinointi on luonut paitsi ikivihreitä sisältöjä, joita luetaan kuukausittain yli 100 000 kertaa, mutta myös yhteisöllisyyttä: tapahtumia, podcasteja, videoita ja live-lähetyksiä.
Samaa menestysreseptiä voi kuka tahansa yritys hyödyntää omassa markkinoinnissaan. Mitä enemmän tuotat sisältöjä verkkoon, sitä suuremman digitaalisen jalanjäljen jätät.
Kaikkien sisältöjen ei tarvitse olla edes tekstisisältöä, ne voivat olla kuvia, infografiikoita, videoita (YouTube, TikTok, Instagram Reels..), live-tapahtumia, webinaaritallenteita tai muiden jakamia twiittejä järjestämästäsi seminaarista.
Vinkki: mikäli alallasi ei juurikaan etsitä ratkaisuja ongelmiin tai tuotteita/palveluita suoraan hakukoneista, voit hyödyntää sisältöjäsi online-mainonnan avulla. Tehokkaat kohdennusratkaisut tuovat viestisi juuri oikealle henkilölle, oikeaan aikaan, kun hän on aihepiiristä kiinnostunut tai osoittanut kiinnostustaan.
Älä tee sisältömarkkinointia sokkona
Sisältömarkkinointia ei kannata tehdä ilman mittaamista. Mittaamisen avulla tiedät, mitkä sisällöt ja sisältötyypit resonoivat kohdeyleisöön parhaiten, mitkä toivat eniten liidejä, yhteydenottoja tai tarjouspyyntöjä.
Mittaamme sisältömarkkinoinnin tehokkuutta kanssasi ja saat kullanarvoista tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä. Tämän tiedon avulla rakennat tehokkaasti toimivan koneiston, joka toimii itsenäisesti ja generoi yhteydenottoja jopa ilman maksettua mainontaa.
70 %
Jopa 70 prosenttia asiakkaan ostoprosessista on itsenäistä tiedonhakua ennen kuin hän ottaa yhteyttä myyjään. Sisältömarkkinoinnin tehokkuus perustuu tämän suuren massan palvelemiseen jo varhaisessa vaiheessa.
Tavoita ja palvele asiakastasi paremmin hänen tiedonhakuvaiheen aikana häntä koskettavilla ja kiinnostavilla sisällöillä.
INBOUND-MARKKINOINNIN KEINOVALIKOIMA
Sisältömarkkinointi palveluna alk. 590 €/kk + ALV sisältö per kuukausi
Tekstisisällöt
Tekstipohjaiset sisällöt ovat verkossa ja sen ulkopuolella suosituimpia sisältöjä. Niitä kulutetaan hakukoneiden ja sosiaalisen median avulla eniten suhteessa muihin sisältölajeihin.
Ne ovat erinomainen keino löydettävyyden kasvattamiseen ilman online-mainontaa, sillä hakukoneoptimoidut sisällöt tarkoittavat enemmän kävijöitä verkkosivustollesi.
Saat meiltä tekstisisällöt verkkosivustollesi, esitteisiin ja oppaisiin.
Kuvat
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Vanha lausahdus on monessa suhteessa oikeassa, sillä silmät ja aivomme pitävät valokuvista, infografiikoista, tiedon esittämisestä graafisessa muodossa eli erilaisista kaavioista ja diagrammeista.
Kun haluat kertoa lukuja ja faktoja siten, että asiakkaasi ymmärtää sisällön helposti ja nopeasti, kerro se visualisoidusti.
Tuotamme yrityksellesi yhteistyökumppaneidemme avulla valokuvat ja infografiikat verkkoon ja painotuotteisiin.
Aikaa kestävät teksti- ja kuvasisällöt ovat erinomaisia investointeja: ne nostavat hakukonenäkyvyyttäsi, tuovat jatkuvasti kävijäliikennettä sivustollesi sekä tarjoavat helpon tavan jakaa asiantuntijuutesi muihinkin kanaviin.
Videot
Videoiden suosio on jatkuvassa nousussa. Pelkästään älypuhelimella käytettynä YouTube tavoittaa enemmän katsojia 18-49 ikäluokassa kuin mikään televisiokanava Yhdysvalloissa. Tässä luvussa ei ole vielä tablet- tai desktop-laitteita otettu huomioon.
Mikset siis kertoisi osaamisestasi ja asiantuntijuudestasi videon avulla? PS. Älä sorru kliseisiin yritysvideoihin, jotka kertovat enemmän sinusta kuin asiakkaasi maailmasta ja arvoista.
Saat meiltä yhteistyökumppaneidemme kanssa tuotetut videot, joilla kerrot osaamisestasi vakuuttavammin kuin muilla perinteisillä keinoilla verkossa.
Sosiaalinen media
Lähes kaikki meistä kuluttavat joitakin sosiaalisen median kanavia. Moni ei mieti sosiaalisen median roolia osana asiakkaan ostopolkua: onko sosiaalinen media paikka olemassa oleville asiakkaillesi vai niille, jotka vasta harkitsevat? Vai kannattaako somea käyttää uusien asiakkaiden etsimiseen?
Valjasta some oikeassa roolissa tukemaan liiketoimintaasi ja tarjoa seuraajillesi sisältöjä, jotka tukevat liiketoimintasi tavoitteita.
Saat meiltä sosiaalisen median konsultoinnin sekä ylläpitoon liittyvät tekijät ja palvelut, jonka avulla voit jopa ulkoistaa osan tai koko sosiaalisen median ylläpidon.
Videot ovat nousussa sekä B2C- että B2B-liiketoiminta-alueilla. Ne luovat kohtaamisesta verkossa henkilökohtaisemman, autenttisemman ja persoonallisemman. Eikä ihme: ihmiset haluavat seurata ihmisiä, eivätkä kasvottomia yrityksiä. Sinun ei myöskään tarvitse osata tanssia, jos harkitset TikTokia kanavaksi.
Kannattaa muistaa, että YouTube on maailman toiseksi suosituin hakukone. Ehkäpä seuraava sisältö, jonka tuotat verkkoon voisi olla video?
Sähköpostimarkkinointi
Inbound-markkinoinnissa verkkosivusto tuottaa sinulle liidejä, eli yhteystietonsa (vähintään sähköpostiosoitteensa) antaneita henkilöitä. Sähköpostitse tehtävä markkinointi on luvalla tehtyä markkinointia, jossa vastaanottaja tietää ja odottaa saavansa sinulta arvokasta tietoa suoraan sähköpostiinsa.
Asiakkaasi ei välttämättä aktiivisesti seuraa somekanaviasi, tai someviestintäsi orgaaninen eli maksuton kattavuus on heikkoa algoritmeista johtuen. Sähköposti on edullinen ja tehokas keino tavoittaa ja ohjata varhaisen vaiheen tiedonhakija suoraan asiakkaaksi asti.
Toteutamme kanssasi sähköpostiautomaation käyttöönoton, uutiskirjeiden tuotannon sekä raportoinnin.
Analytiikka
Jokainen täysiverinen inbound-markkinoija mittaa markkinointitoimenpiteiden tehokkuutta, saadakseen lisää tietoa asiakkaidensa toimista: millä tavoin myyntiä onnistuttiin lisäämään ja mikä taas ei toiminutkaan kohdeyleisölle.
Analysoimalla myynti- ja markkinointiprosessisi toimintaa ja tehokkuutta pystyt optimoimaan ja parantamaan asiakaskokemusta verkossa. Tätä on aito dataohjattu sisältömarkkinointi, joka perustuu faktoihin ja oikeaan myyntiin, pelkän mutu-tuntuman sijaan.
Tarjoamme analytiikkaan liittyvien mittareiden asettamisen, tavoitteiden määrittämisen sekä mittaamisen ja raportoinnin, jonka avulla tiedät markkinointisi tehokkuudesta ja osaat suunnitella tulevaa.
Markkinoinnin automaatio
Myynti- ja markkinointiprosessin hallinta voi olla vaikeaa ilman täysiveristä markkinointiautomaatiojärjestelmää. Sen avulla yhdistät inbound-markkinoinnin parhaat keinot järjestelmälliseksi prosessiksi, joka seuraa, hoivaa ja mittaa asiakkaasi toimenpiteitä verkossa. Raportoinnin avulla tiedät kuinka myyntisuppilosi toimii ja pystyt jopa ennustamaan lähitulevaisuuden myyntiodotuksia.
Tiesitkö, että ThinkFastin perustaja Tommi Puuska teki opinnäytetyönsä aiheesta markkinoinnin automaatio marraskuussa 2016?
Olemme apunasi markkinointiautomaatiojärjestelmän valinnassa, käytössä sekä optimoinnissa. Voit halutessasi ulkoistaa sisällöntuotannon ja markkinoinnin automaation jatkuvan optimoinnin osittain tai kokonaan ThinkFastille.
UUTTA: Logo, esitteet, roll-upit, käyntikortit
Teemme yhteistyötä Mainostoimisto Invisualin kanssa ja saat inbound-markkinointiin liittyvien palveluidemme lisäksi myös yritysilmeen uudistamiseen ja visuaaliseen suunnitteluun liittyvät palvelut yhden katon alta.
Mikäli yrityksesi kaipaa nykyiseen ilmeeseensä ehostusta, voit hyödyntää perinteisen mainostoimiston ja digitaalisen markkinointitoimistomme palveluita monipuolisesti. Fyysistä markkinointimateriaalia tarvitaan verkkomarkkinoinnista huolimatta edelleen joka päivä.
Tutustu Invisualin palveluihin ja työnäytteisiin: Invisual.fi
ALOITA SISÄLTÖMARKKINOINTI