Vlogi: vältä bullshit-bingoa verkkosivustolla

Julkaistu: 1.5.2017
Kirjoittaja: Tommi Puuska

ThinkFastin videoblogi eli vlogi starttaa. Julkaisemme markkinoinnin pikavinkkejä videomuodossa sekä Facebook-sivullamme, myös YouTubessa. Voit siis helposti valita, kumman kautta haluat vastaanottaa (toivottavasti) ajatuksia herätteleviä vinkkejä auttamaan markkinointiasi eteenpäin. Vastaamme yleisöltä saamiimme kysymyksiin videoiden muodossa, jolloin vastaus tavoittaa muutkin aiheesta kiinnostuneet.

Ensimmäisen vlogimme aiheena on bullshit-bingon välttäminen verkkosivuston sisällöissä. Se on yksi ensimmäisiä asioita, joihin pureudumme omien asiakkaidemme kanssa. Katso video alta.

Miksi videoformaatti?

Moni sisältömarkkinointia toiminnassaan hyödyntävä yritys puhuu sisältöjen puolesta, kuinka ne vetävät väkeä hakukoneista ja sosiaalisesta mediasta verkkosivustolle, sekä auttavat vakuuttamaan tiedonhakijan yrityksen osaamisesta. Yksi sisältömuoto muiden joukossa on video.

Video on monella alalla tehokas väline markkinoinnissa. Jos kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, video kertoo enemmän kuin tuhat kuvaa. No, faktuaalisesti tämä on täsmällinen vastaus tilanteessa, jossa videon pituus on yli 40 sekuntia ja se pyörii 25 ruutua sekunnissa nopeudella. 40 sekunnin videossa kun on täsmällisesti 1000 kuvaa.

No, matematiikkavitsit sikseen. Kirjoitan työni lisäksi juttuja Suomen suosituimpaan miesten tyylin verkkojulkaisuun nimeltä Tyyliniekka.fi. Olen tehnyt myös muutamia videoita Tyyliniekalle. Yksi videoistani oli esillä muutama vuosi takaperin Technopoliksen Business Breakfast tapahtumassa. Aamulehden silloinen päätoimittaja näytti videon solmion solmimisesta esimerkkinä siitä, miten videolla esitetty asia olisi vaikea avata pelkästään tekstin muodossa. Oli kyse solmion solmimisesta tai markkinointimateriaalista , videolle on selvästi paikkansa.

YouTube on maailman toiseksi suosituin hakukone heti Googlen hakukoneen jälkeen. Olet itsekin varmasti joskus saanut Googlen hakutuloksiin videoita, ja päätät mieluummin pitkän artikkelin lukemisen sijaan kuulla ja nähdä videolta, mitä hakemasi asia tarkoittaa. Koulutuskäytössä videoiden suosio on räjähtänyt käsiin, erilaisia tutoriaaleja, oppaita ja kokonaisia kursseja on tarjolla videoina.

Itsekin opettelin YouTuben avulla kalojen perkaamista, ompelukoneen käyttöä ja perunalaatikon valmistamista. Tutustun usein YouTuben kautta uusien tuotteiden arvosteluihin sekä vertailuihin, jotka auttavat minua ostopäätöksessä. Lisäksi mikäli videolla esiintyy ihminen, voi hänen persoonaansa päästä videon avulla paremmin käsiksi kuin pelkän tekstin kautta.

Teksti on usein aika mauton ja hajuton, eikä suoraan kerro lukijalleen kirjoittajansa ajatuksien pienistä nyansseista, jotka paljastuvat elekielestä tai äänenpainosta. Lisäksi hyvä asiantuntijuus välittyy videolta ja vahvistaa asiantuntijamielikuvan luomista.

Tässä yksi syy, miksi lähdemme videoiden kautta jakamaan innostavia esimerkkejä markkinoinnin maailmasta. Tervetuloa seuraamaan!

Mukavaa, kun luit kirjoitukseni!

Olen Tommi Puuska, inbound-markkinoija ja tamperelaisen ThinkFast Oy:n yrittäjä.

Mikäli sinua kiinnostaa inbound-markkinoinnin maailma, kuten sisältömarkkinointi, hakukoneoptimointi, online-mainonta tai WordPress-kotisivut, lähetä minulle verkostoitumiskutsu LinkedInissä.