Taikinan ja liiketoiminnan maailmat: pizzan teko on kuin markkinointia

Oivalluksia taikinan ja liiketoiminnan maailmoista: mitä pizzan tekeminen opetti?

Julkaistu: 25.10.2023
Kirjoittaja: Tommi Puuska

Vuosi 2020. Korona-aika sai monet meistä tutkimaan uusia intohimoja ja harrastuksia. Toiset kukoistivat sisustamalla, toiset viihtyivät kirjojen parissa. Minä? Minä innostuin pizzan paistamisesta. Mutta tämä ei ollut pelkkää herkuttelua – tästä innostuksesta kehkeytyi elämänohje ja arvokas oppi, joka liittyi myös työhöni markkinointiyrittäjänä.

Kun pizzabuumi saapui Suomeen vuonna 2020, se valtasi minut. En ollut ennen kovin hyvä tekemään omaa pizzaa. Se muistutti paljon leivontaa, joka on lähempänä kemiaa kuin ruoanlaittoa. Päätin tarttua tilaisuuteen.

Aloin tekemään pizzoja eri resepteillä ja opettelin ymmärtämään taikinan salaisuuksia. Olin hämmästynyt siitä, kuinka pienet muutokset raaka-aineissa, lämpötiloissa, hiivan määrässä ym. saattoivat vaikuttaa lopputulokseen.

Yksi merkittävimmistä oivalluksista liittyi pizzataikinaan. Pienen pieni määrä hiivaa vaikutti niin paljon pizzan rakenteeseen ja makuun. Hiivan lisäksi ymmärsin, kuinka taikinan fermentaatioprosessi – oli se sitten jääkaappikylmässä tai huoneenlämmössä – vaikutti makuun ja rakenteeseen.

Opin myös, että jauhon laatu ja vahvuus olivat avainasemassa. Suomessa kasvaneesta vehnästä oli vaikea löytää ratkaisua joten oli kokeiltava italialaista pizzajauhoa.

Napolilaistyylinen pizza vaatii laadukkaat raaka-aineet ja korkean lämpötilan. Sekä taitoa. Sama pätee markkinointiin.

Kuva: Napolilaistyylinen pizza vaatii laadukkaat raaka-aineet sekä korkean lämpötilan. Sekä taitoa. Sama pätee markkinointiin. Laadukkailla ainesosilla syntyy herkullisia tuloksia.

Tämä kokemus ei ollut vain herkullisten pizzojen tekemistä. Se oli oppimista, testaamista, maistelua ja jatkuvaa kehittymistä. Se oli kuin matka kulinaaristen mahdollisuuksien maailmaan. Mutta ennen kaikkea se oli kuin oppitunti markkinoinnista.

Kun tarkastelen taaksepäin innostustani, ymmärrän, kuinka pizzan tekeminen on verrattavissa markkinointiin. Molemmissa on kyse kaavojen ja reseptien kokeilemisesta, oppimisesta ja niiden soveltamisesta käytäntöön. Jatkuvaa A/B-testausta. Ja kyllä, muutama lisäkilo vyötäröllekin.

1. Kokeileminen ja oppiminen

Pizzan tekeminen opetti minulle, että voit kokeilla erilaisia reseptejä, mutta on tärkeää ymmärtää, miksi tietyt asiat toimivat ja toiset eivät.

Samoin markkinoinnissa voit kokeilla erilaisia taktiikoita, kanavia ja strategioita, mutta syvällinen ymmärrys siitä, miksi tietyt lähestymistavat toimivat paremmin, on korvaamaton. Virheistä oppii.

Ihminen, joka ei tee virheitä, ei tavallisesti tee muutakaan.

2. Pienten muutosten suuri vaikutus

Kuten hiivan määrä pizzataikinassa, pienet muutokset markkinointistrategiassa voivat vaikuttaa suuresti tuloksiin. Pizzan tekeminen opetti minut kiinnittämään huomiota yksityiskohtiin, jotka synnyttävät lopputuloksen.

Sama pätee markkinoinnissa. Pienet muutokset mainoskampanjoissa, verkkosivuilla tai sisällössä voivat tehdä suuren eron. Joskus vain yhden napin tekstin vaihtaminen voi tuoda kymmenien prosenttien eron.

3. Jatkuva kehittyminen

Markkinoinnissa kuten pizzan valmistamisessa, on tärkeää olla valmis jatkuvaan kehittymiseen. Kuten raaka-aineiden, myös asiakaspalautteen, analytiikan ja datan perusteella voidaan oppia ja parantaa liiketoimintaa.

Turhan kypsäksi mennyt pohja: ei hätää, virheistä oppii. Fail fast -periaatteella kehittyy myös markkinoinnissa minimoiden riskit.

Kuva: Turhan kypsäksi paistunut pohja opettaa paremmaksi pizzaioloksi (ital. pizzan tekijä). Fail fast -periaatteella toteutettu markkinointikin auttaa minimoimaan riskit.

4. Taikina ja markkinointi

Pizzataikina on kuin markkinointistrategia. Se vaatii oikeita aineksia ja aikaa kehittyäkseen. Se tarvitsee hoivaa, tarkkuutta ja ymmärrystä. Ja lopulta, kun olet löytänyt täydellisen kaavan, se voi tuottaa herkullisia tuloksia.

Pizzan valmistaminen opetti minulle, että intohimo ja oppiminen ovat avaimia mestaruuteen – oli kyseessä sitten täydellisen pizzan tekeminen tai menestyksekkään markkinointistrategian luominen. Elämä on täynnä oppitunteja, ja kaikista arkipäiväisimmistäkin asioista voi aina oppia jotain arvokasta.

Joten, muista, kun seuraavan kerran nautit itse tehdystä pizzasta tai mistä tahansa mitä päätät tehdä itse: mieti sitä oppimatkana. Jatkuva oppiminen voi olla juuri se salainen ainesosa, jonka tarvitset myös oman liiketoimintasi nostamiseen uudelle tasolle.

Mukavaa, kun luit kirjoitukseni!

Olen Tommi Puuska, inbound-markkinoija ja tamperelaisen ThinkFast Oy:n yrittäjä.

Mikäli sinua kiinnostaa inbound-markkinoinnin maailma, kuten sisältömarkkinointi, hakukoneoptimointi, online-mainonta tai WordPress-kotisivut, lähetä minulle verkostoitumiskutsu LinkedInissä.