Mitä on inbound-markkinointi?

Perinteistä markkinointia kuvataan usein häiritseväksi markkinoinniksi, sillä kukapa meistä haluaisi saada kylmäsoittoja tai sähköpostimarkkinointia yrityksiltä, joista emme ole koskaan aiemmin kuulleet.

Osumatarkkuus massoille suunnatussa markkinoinnissa on myös hyvin heikkoa, eli mainostus lehdessä, radiossa tai televisiossa. Tällainen massamarkkinointi harvoin on kovin edullistakaan. Tähän inbound-markkinointi tarjoaa menetelmiä, jotka toimivat B2C- ja B2B-aloilla.

Marketing is no longer about the stuff that you make, but about the stories you tell.

- Seth Godin

Inbound-markkinointi on asiakaskeskeistä

Inbound-markkinointi keskittyy asiakaskeskeisyyteen. Asiakkaat hakevat verkon avulla tietoa, yrittävät ratkaista ongelmaa tai tekevät vertailua. Inbound-markkinoinnin avulla tuotetut sisällöt antavat vastauksia, ideoita ja oivalluksia sekä herättävät aidon kiinnostuksen. Pitkäikäiset markkinointisisällöt usein nähdään investointeina, jotka tuottavat jopa useamman vuoden kuluttua edelleen arvoa asiakashankinnassasi.

Inbound-markkinoinnilla ei kannata korvata kaikkia perinteisiä keinoja, sillä ideaalitilanteessa ne tukevat toisiaan ja auttavat vastaamaan myynnin ja markkinoinnin tavoitteisiin. Siksi yhdistämällä online-mainontaa oikeassa mittakaavassa, oikeissa kanavissa oikeille kohderyhmille kuten hakukoneessa ja sosiaalisessa mediassa, päästään yleisesti parhaaseen lopputulokseen *ROI:n suhteen.

*Return Of Investment 

Kuva: Inbound-markkinoinnin avulla asiakasta ohjataan ensikosketuksesta asiakkaaksi, sekä aina suosittelijaksi asti.

Saisiko olla jargonia?

Asiakastasi ei kiinnosta tuote- tai palvelumarkkinointi. Häntä harvoin kiinnostaa ensimmäisellä kerralla tekniset spesifikaatiot, ominaisuuslistaukset ja liian räikeät ylätason lupaukset ilman todistuksia. Unohda siis jargon. Asiakas haluaa tietää, miten yrityksesi tuotteet tai palvelut auttavat häntä arjessa tai työssä. Mikäli pystyt osoittamaan asiakkaallesi syntyneen arvon, puhuttelet tehokkaasti asiakastasi verkossa. Asiakkaalle tuottama arvo syntyy usein ajallisesta tai rahallisesta säästöstä, eli tarjoamalla paras ratkaisu asiakkaasi tarpeiden pohjalta.

Ilman inbound-markkinointia verkkomainontaan käytetyt eurot ovat kuin pohjaton kaivo, joka imee budjettisi kuiviin kuukaudesta toiseen. Mikäli kauppa ei käy ilman jatkuvaa mainontaa, olet niin sanotussa kampanjakierteessä.

Asiakas on kuningas

Asiakas hallitsee ostopäätöksiään nyt enemmän kuin koskaan aiemmin. Hän tutkii tarjontaa itsenäisesti ja tutustuu tuotteisiin, palveluihin ja yrityksiin. Asiakkaan kulkeman ostopolun aikana hän altistuu monenlaisille sisällöille, joista hän keskittyy vain niihin, jotka koskevat ja puhuttelevat häntä parhaiten.

Asiakaskokemusta voi optimoida ja luottamusta parantaa auttamalla asiakasta ennen kuin hän on yhteydessä yritykseesi. Moderneja keinoja asiakaskokemuksen kehittämisessä ovat asiakkaan muistijäljen ylläpitäminen ja asiantuntijuutesi välittäminen häiritsemättömänä, asiakkaan ehdoilla. Tämä tapahtuu mm. sosiaalisen median, uutiskirjeiden ja sähköpostimarkkinoinnin, bloggauksien ja videoiden avulla.

Huom! Älä tee sähköpostimarkkinointia ostetuille kylmälistoille. Se on erinomainen tapa osoittaa, että olet moukka ja saat spämmerin maineen. Tuota sähköpostimarkkinointia vain niille, jotka ovat sähköpostiosoitteensa sinulle luvallaan luovuttaneet.

Ihminen = orgaaninen adblocker

Tiesitkö: altistumme mainoksille jopa 3 500 – 5 000 kertaa päivittäin. Niitä on joka puolella. Alitajuntamme rekisteröi osan mainoksista, joita on sijoiteltu työmatkamme varrelle, lehtiin ja televisioon, kuviin sisälle videoihin tuotesijoitteluna sekä ruokakaupassa käyntimme yhteyteen. Verkossa mainoksia vastaan voi taistella adblockereilla, mutta harva jaksaa käyttää siihen aikaa. Ihmisaivot ovat paljon tehokkaampi adblocker, sillä se tekee sitä automaattisesti mainospaljoudesta johtuen. Kysy itseltäsi: miksi käyttäisit budjettiasi mainontaan, jos asiakkaasi eivät noteeraa mainoksia?

Mistä tunnistat hyvän inbound-markkinoinnin?

Kuulostaako tutulta: törmäät seuraamasi yrityksen Facebook-päivitykseen, jossa tarjotaan 11 vinkkiä joilla helpotat arkeasi. Haet tietoa ja saat vastauksen ylimpänä olevista hakukoneen tarjoamista linkeistä. Seuraat LinkedIniä ja löydät alaasi koskevan keskustelun, jonka on aloittanut henkilön tai yrityksen tekemä bloggaus tai video. Youtubesta vastaasi tulee suositeltu tuotearvosteluvideo, joka liittyy harrastukseesi tai työhösi.

Mielenkiintoisia sisältöjä tulee vastaan jatkuvasti. Ne saavat sinut klikkaamaan ja tutustumaan asiaan lisää. Mikset lähtisi toteuttamaan inbound-markkinointia itse? Kaikkea ei tarvitse tehdä yksin, siksi olemme apunasi.

Aloita inbound-markkinointi

Tuntuuko siltä, että inbound-markkinointi voisi sopia yrityksellesi? Pyydä meidät juttusille, jos kaipaat näkemyksiä ja ideoita inbound-markkinoinnin käynnistämisessä tai jatkokehittämisen kanssa. Mikäli olet epävarma osaatko itse luoda asiakkaitasi kiinnostavia sisältöjä, tutustu sisällöntuotannon palveluihimme.

TAMPERE

PÄÄKALLOPAIKKA

PUHELIN

SÄHKÖPOSTI

Pin It on Pinterest