Mitä on inbound-markkinointi?
Osumatarkkuus massoille suunnatussa markkinoinnissa on myös hyvin heikkoa, eli mainostus lehdessä, radiossa tai televisiossa. Tällainen massamarkkinointi harvoin on kovin edullistakaan. Tähän inbound-markkinointi tarjoaa menetelmiä, jotka toimivat B2C- ja B2B-aloilla.
Inbound-markkinointi on asiakaskeskeistä
*Return Of Investment

Saisiko olla jargonia?
Ilman inbound-markkinointia verkkomainontaan käytetyt eurot ovat kuin pohjaton kaivo, joka imee budjettisi kuiviin kuukaudesta toiseen. Mikäli kauppa ei käy ilman jatkuvaa mainontaa, olet niin sanotussa kampanjakierteessä.
Asiakas on kuningas
Asiakaskokemusta voi optimoida ja luottamusta parantaa auttamalla asiakasta ennen kuin hän on yhteydessä yritykseesi. Moderneja keinoja asiakaskokemuksen kehittämisessä ovat asiakkaan muistijäljen ylläpitäminen ja asiantuntijuutesi välittäminen häiritsemättömänä, asiakkaan ehdoilla. Tämä tapahtuu mm. sosiaalisen median, uutiskirjeiden ja sähköpostimarkkinoinnin, bloggauksien ja videoiden avulla.
Huom! Älä tee sähköpostimarkkinointia ostetuille kylmälistoille. Se on erinomainen tapa osoittaa, että olet moukka ja saat spämmerin maineen. Tuota sähköpostimarkkinointia vain niille, jotka ovat sähköpostiosoitteensa sinulle luvallaan luovuttaneet.
Ihminen = orgaaninen adblocker
Tiesitkö: altistumme mainoksille jopa 3 500 – 5 000 kertaa päivittäin. Niitä on joka puolella. Alitajuntamme rekisteröi osan mainoksista, joita on sijoiteltu työmatkamme varrelle, lehtiin ja televisioon, kuviin sisälle videoihin tuotesijoitteluna sekä ruokakaupassa käyntimme yhteyteen. Verkossa mainoksia vastaan voi taistella adblockereilla, mutta harva jaksaa käyttää siihen aikaa. Ihmisaivot ovat paljon tehokkaampi adblocker, sillä se tekee sitä automaattisesti mainospaljoudesta johtuen.
Kysy itseltäsi: miksi käyttäisit budjettiasi mainontaan, jos asiakkaasi eivät noteeraa mainoksia?
Mistä tunnistat hyvän inbound-markkinoinnin?
Kuulostaako tutulta: törmäät seuraamasi yrityksen Facebook-päivitykseen, jossa tarjotaan 11 vinkkiä heidän tuotteesta/palvelusta, joilla lisäät tuottavuutta/hyvinvointia eli muutosta arkeesi.
Haet tietoa ja saat vastauksen ylimpänä olevista hakukoneen tarjoamista linkeistä, joka vakuuttaa sinut. Seuraat LinkedIniä ja löydät alaasi koskevan keskustelun, jonka on aloittanut henkilön tai yrityksen tekemä bloggaus tai video. YouTubesta vastaasi tulee suositeltu tuotearvosteluvideo, joka liittyy harrastukseesi tai työhösi.
Mielenkiintoisia sisältöjä tulee vastaan jatkuvasti. Ne saavat sinut klikkaamaan ja tutustumaan asiaan lisää. Mikset lähtisi toteuttamaan inbound-markkinointia itse?
Parhaat sisällöt myös löydetään ja ne tuottavat liikennettä jokaiseen kanavaasi. Ei hätää: autamme sinua toteutuksessa.
