Vieraskynässä kirjoittajana on turkulaisen Serein sisältömarkkinointitoimiston yrittäjä, kouluttaja ja konsultti Netta Arola (Twitterissä @nettaarola)

Panostaminen, sijoittaminen, yrittäminen, suunnittelu, ajankäyttö – punaisia vaatteita monille yrittäjille, ainakin mitä tulee sosiaaliseen mediaan. Yrittäjän arvokkainta pääomaa on yleensä aika itsessään.

”Perustin nyt tämän Facebook-sivun, kun ilmeisesti sielläkin pitäisi olla”. Ei pidä, mutta ehkä kannattaa? Kaikki tämä riippuu pelkästään siitä, aiotko panostaa. Silkka profiilin olemassaolo ei tuo sinulle autuutta eikä kauppaa. Monilla tuntuu olevan harhaluulo siitä, että kotisivujen uusiminen yhtäkkiä räjäyttää kaupanteon tai sosiaaliseen mediaan ”tuleminen” saa kassakirstun laulamaan – tämä ei ole totta. Nämä toimenpiteet näkyvät viivan alla vain, jos niihin panostetaan ajallisesti ja suunnitelmallisesti – ei välttämättä kovinkaan paljon suoraan rahallisesti mutta toki myös euroilla joissakin tilanteissa.

Sosiaalinen media on sijoittamista siinä missä myös ns. perinteinen sijoittaminen. Ostat rahastoa tai osakkeita – olet ehkä jäätävä guru tai sinun kohdallesi osuu onnen kantamoinen (esim. viraali video) ja saat sijoituksesi arvon nopeasti kasvatettua tai jopa moninkertaistettua. Keskimääräinen sijoittaja noudattaa kuitenkin erilaista polkua; olet ehkä koettanut sijoittamista jo aiemmin, kasvu on parin prosentin luokkaa, ehkä jossain vaiheessa käytiin miinuksellakin. Olet ehkä koettanut muutamaa erilaista sijoitusmuotoa tai –kohdetta? Nyt pitäisi vertailla, mistä saat parhaan tuoton? Et ostanut rahastoa ajatellen, että kuukauden päästä sen arvo on kaksinkertaistunut – koska ymmärrät että yleisesti rahastot eivät toimi niin. Ne vaativat aikaa, niiden arvo saattaa heilahdella mutta pitkässä juoksussa hyvä rahasto kasvattaa arvoaan. Oletko valmis ottamaan isompia riskejä ja tavoittelemaan suurempia voittoja?

Saitko tarpeeksi sijoitus metaforasta? HYVÄ, niin minäkin… Jatketaan…

Panostamisessa on se vinkeä juttu, että se vaatii aina motivaatiota. Senpä takia omaa sisältömarkkinointikanavaa/kanavia valitessa tulisi aina pohtia mihin oma motivaatio riittää ja mihin itse taipuu – mikä on asiakkaitteni käyttämä kanava ja missä minä ja yritykseni voisimme luonnollisesti loistaa? Jokaisella sosiaalisen median kanavalla on omat erityispiirteensä ja optimaaliset sisältönsä, sama resepti ei toimi kaikissa kanavissa; Twitterissä tekstin määrä on rajallinen (vaikka sitä juuri kasvatettiin 280 merkkiin), Instagram nojaa vahvasti visuaalisuuteen ym.  Joissakin bisneksissä sosiaaliselle medialle ei ole kauheasti sijaa, paras sisältömarkkinointikanava voi olla esim. uutiskirjeet tai bloggaaminen. Sanon aina asiakkailleni: hallitse ensin 1-2 kanavaa/keinoa, pohdi vasta sitten laajentamista. Ei ole mitään järkeä liittyä samana päivänä Instagramiin, Facebookiin, Twitteriin, Snapchatiin, LinkedIniin ja Pinterestiin sekä aloittaa bloggaaminen ja perhana, pistetään kanta-asiakaskirjeet päälle. Sitten pohditaan seuraavana päivänä sormi suussa, että mitäs näihin nyt kuuluisi päivitellä. Kaiken kärjessä tulee kulkea asiakasymmärrys. Jos et tiedä mitä kanavia asiakkaasi käyttävät- kysy.

”Hei, kiitos kaupoistasi! Haluaisin tietää, mitä sosiaalisen median kanavaa käytät eniten ja miksi? Mistä kanavista haluaisit tietää kaltaisemme yrityksen uutisista?”

Tee myös kilpailijavertailua, mutta päädy omaan tyyliisi. Replikoimalla jonkun toisen toimintaa et saavuta mitään. Sinun yritykselläsi on omat tuotteet ja palvelut sekä oma tapasi toimia (toivottavasti). Jos ei ole, sosiaalinen media ei ole se ongelma, jota ensimmäiseksi sinun kannattaa ratkoa.

Sosiaalinen media on kuin mikä tahansa efortti, ethän yrittäjänä käytä aikaa huviksesi ihastellen tiliotteita ja kirjanpitoasi, vaan niillä on tarkoitus tehdä jotain – ymmärtää jotakin, raportoida ja analysoida, jotta voit kehittää toimintaasi ja tarkastella paremman näköistä lappusta ensi vuoden päätteeksi.

Et myöskään käytä perjantai-iltana 1,5h aikaa tehden herkullista illallista ja sen ollessa valmis, heität sen roskiin maistamatta. Miksi tekisit niin yrityksesi sisältömarkkinoinnin kanssa?

5 vinkkiä ”yrityssometteluun”

  • Ennen kun päivittämisestä muodostuu tapa ja luontainen reaktio, tee postauskalenteri (vaikka exceliin) ja hahmottele tapahtumiin/sesonkeihin sopivia aiheideoita (huom. nämä eivät ole ainoita, joista saat postata, näihin turvaudut, kun on muuten hiljaista somerintamalla).
  • Pohdi, minkälaisiin päivityksiin itse reagoit: mikä saa sinut kiinnostumaan ja minkä ohitse kelaat salamannopeudella.
  • Aseta tavoite: tavoite voi olla lisämyynti, liikenteen ohjaus kotisivuille, silmäparien kasvattaminen, keskustelun herättäminen mitä vain – kunhan asetat tavoitteet ja seuraat sen toteutumista.
  • Ole kärsivällinen – some ei ole pikaratkaisu. Unohda turhat kilpailut ja arvonnat koko universumille osallistuttavaksi ja keskity oikeasti potentiaaliseen asiakaskuntaan – laatu korvaa määrän tässäkin asiassa.
  • Kehitä: tarkastele muita yritysprofiileja, muidenkin kuin vain kilpailijoidesi. Lue kirjoja, artikkeleja ja bloggauksia, ja tutustu teknisiin mahdollisuuksiin joilla voit kasvattaa yleisöäsi eri kanavissa kuten vaikkapa eri #hashtagien vertailu Instagramissa ja Twitterissä (esim. #urheilu n. 21 000 Instagram julkaisua vs. #treenaus n. 3900 Instagram julkaisua) tai vaikkapa paikkojen merkitseminen Facebookissa.

Nappaan tähän loppuun muutaman esimerkin Karhulta. Korostan että vannoutuneena viininystävänä ja oluen välttelijänä nämä mainokset uppoavat jopa minuun. Näissä lähinnä korostuu idean tärkeys – pieni pointti mutta tarpeeksi hyvin pohdittu. Tsemppiä yrityksesi kehittämiseen! Jatketaan keskustelua Twitterissä @nettaarola

 

Tutustu myös:

Pin It on Pinterest