Suunnitteletko uusia nettisivuja korvaamaan vanhat, tai oletko aloittava yrittäjä ja aloitat tyhjästä? Verkkosivuston suunnitteluun liittyy monta seikkaa, joissa jo muutamassa perusasiassa pieleen meneminen tarkoittaa vähemmän potentiaalista asiakasliikennettä ja vähemmän, laaduttomampia liidejä yrityksellesi.

Kokosimme tähän bloggaukseen 7 vinkkiä sekä bonusvinkin jotka huomioimalla osaat rakentaa asiakkaasi tarpeet huomioivat ja hyvin palvelevat nettisivut, jotka tuottavat sinulle entistä parempia asiakaskohtaamisia verkon avulla. Nämä kohdat sopivat kaikille yrityksille, riippumatta siitä rakensitko sivut itse, tai ulkoistatko teknisen puolen serkun kaimalle ja isolle verkkotoimittajalle, joka ottaa päävastuun operaatiosta.

1. Mobiiliystävällisyys

Mobiiliystävällisyys on oltava listallasi yksi korkeimmalla oleva tekijä, eikä se tarkoita pelkästään responsiivisuutta. Vuoden 2015 aikana mobiililaitteilla tehdyt Google-haut ohittivat pöytäkoneilla tehdyt haut. Hyvin pian tämän jälkeen, Google muutti algoritmiaan suosimaan mobiiliystävällisiä sivuja esimerkiksi älypuhelimella tehtyihin hakuihin. Ja ihan järkevistä syistäkin.

Mikäli fontin koko on pieni, sivua pitää kahdella sormella zoomata tai vierittää sivullepäin, Google tiputtaa ko. sivuston näkyvyyttä hakukoneessa älypuhelinkäyttäjillä.

Käytännössä voit menettää yli 50 % kaikesta kävijäliikenteestä verkkosivustollesi jos laiminlyöt mobiiliystävällisyyden.

Moni verkkosivutoimittaja suunnittelee verkkosivustot ensin tietokoneen ruudulta katseltavaksi ja sen jälkeen yrittää sovittaa sivut toimimaan mobiililaitteilla. Aina tässä ei onnistuta kovin hyvin. Niin sanottu ”Mobile First” -lähtökohta pakottaa suunnitteluvaiheessa miettimään sivun käytettävyyttä mobiilikäyttäjän silmissä. Siksi pelkästään responsiivisuus, eli sivun mukautuminen eri päätelaitteiden ja näyttökokojen mukaan, ei tarkoita mobiiliystävällisyyttä.

Aidosti mobiiliystävällisyydessä lähestymistavassa huomioidaan verkkosivuston käyttökokemus sen sisältöjen kautta. Jos pöytäkoneella sivustolla näkyisi iso infografiikka täysin helppolukuisena, iso ja leveä kuva pienien fonttien takia ei ole välttämättä lukukelpoinen mobiililaitteella. Tämän takia mobiililaitteen pientä ruutua varten tekstit, kuvat, napit ja videot ovat optimoitava jo suunnitteluvaiheessa.

2. Näin tuhoat hakukonenäkyvyytesi päivityksessä

Uudistettaessa vanhaa sivustoa, usein unohdetaan vanhan sivuston vuosien aikana kerryttämä hakukonenäkyvyys. Huono verkkosivutoimittaja voi romuttaa hakukonenäkyvyytesi yhdessä yössä peruuttamattomasti. Googlen toimistolla ei ikävä kyllä ole vastaanottoa, joka kelpuuttaa hyvät selitykset siitä, miksi sivustosi sisältö muuttui kokonaan ja Googlen näkökulmasta kaikki alkoi alusta, nollasta lähtien. Näin itse sivusta, kun asiakkaan n. 2 000 kuukausittaista kävijää sivustolle ohjannut bloggaus romutettiin verkkosivutoimittajan avulla ilman uudelleenohjausta.

Onneksi nopean reagoinnin myötä ongelma onnistuttiin korjaamaan ja uudelleenohjaus saatiin jatkamaan liikenteen ohjaus uuteen osoitteeseen. Karkeasti arvioituna, sivuston konversiopisteiden aktiivisuutta peilaten, asiakas oli menettää n. 180-200 liidiä vuositasolla, eli yhteystietonsa antanutta potentiaalista asiakasta tuon töppäyksen takia.

Huolehdi siis, että kumppanisi hallitsee uudelleenohjaukset, jolloin vanhat linkit, joita olet jakanut sosiaalisessa mediassa tai esityksissä, tarjouksissa, sähköpostiviesteissä ym. eivät ohjaa ”Error 404” sivulle, jolloin sivua ei löydy, eikä hakukonenäkyvyytesi nollaannu yhdessä yössä.

3. Hakukoneoptimoi heti alusta lähtien

Yllä oleva vinkki #2 auttaa ylläpitämään status quo:n silloin, kun muutos tapahtuu, mutta aina kannattaa tähdätä parempaan. Jos myyt ohjausjärjestelmiä, mutta verkkosivustosi tuotesivun osoite on /palvelut/ ja parhaimmillaan ensimmäisessä otsikossa sivulla on slogan ”Luotettavaa palvelua”, onneksi olkoon! Olet juuri optimoinut ko. alasivun kaikille, jotka etsivät hakukoneella sanoilla ”palvelu” tai ”luotettava palvelu”. Eli pieleen meni.

Ota huomioon hakukoneoptimointi lisäksi kuvissa, sivun otsikon ja metakuvausta tehdessä, eli miltä sivusto näyttää hakukoneessa. Perinteisesti hakukone poimii tuloksiin otsikon lisäksi selitetekstin sivuston sisällöstä automaattisesti. Näen edelleen käytettävän kankeita julkaisujärjestelmiä, joissa otsikon ja metakuvauksen tekemistä ei ole mahdollista tehdä helposti.

Lisäksi kaikissa automaattisissa tiedonpoiminnoissa on ongelmansa, sillä alasivun kuvaus on harvoin kovin järkevä jono ensimmäisiä sanoja sivulta. Usein jo tämänkin takia linkkejäsi ei klikata, ja sivusi ei ole hakukoneen etusivulla. Muista, että Google mittaa linkkiesi houkuttelevuutta (otsikko+selite) ja relevanttiutta (kuinka kauan kävijä viihtyy sivustolla klikkauksen jälkeen). Mikäli sivu näyttää huonolta ulospäin, sisältää huonoa sisältöä, et koskaan pääse ykkössivulle. Ellet nyt satu olemaan alan ainoa toimija jostain syystä.

Pyri lisäksi sijoittamaan jokaiselle hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeälle alasivulle riittävästi sisältöä. Pelkästään tekstiä sisältävä sivu olisi hyvä olla n. 300-400 sanaa minimissään. Luonnollisesti laajemmin kirjoitetut sisällöt avaavat myös lukijalle asiaa auki paremmin, mutta voit tekstin lisäksi hyödyntää lisäksi kuvia ja videoita pitämään kävijän mahdollisimman pitkään sivustollasi.

Tietoa hakevalla on oravan keskittymiskyky: hän katsoo sivuasi vain muutaman sekunnin. Vie tämän takia tärkeimmät viestisi lyhyiksi otsikoiksi, kuviksi. Älä hukuta oravaa tekstin paljouteen: hän ei sitä lue, jos otsikko ja ensivaikutelma ei vakuuta.

Testaa yllä olevien kohtien pohjalta verkkosivutoimittajasi osaaminen silloin, jos harkitset uudistusta. Vaihtoehtoisesti tutustu itse hakukoneoptimointiin edes sillä asteella, että voit varmistaa että saat orgaanisen näkyvyyden kuntoon ilman maksettua mainontaa juuri niillä suosituilla hakusanoilla, joilla palveluitasi etsitään. Lisäksi sitoutumalla jatkuvaan sisällöntuotantoon ja julkaisutahtiin sivustollasi, varmistat että hakukone käy läpi ja esittelee uudet sisältösi myös hakukoneessa tietoa hakevalle ihmiselle. Jatkuvuus ei tarkoita kaksi kertaa päivässä julkaistavaa sisältövirtaa, vaan esimerkiksi kerran pari kuukaudessa on hyvä tahti monelle B2B-yritykselle.

Lisävinkki: hakukoneoptimointiin liittyy myös verkkosivusi toimintanopeus. Kuinka nopeasti se latautuu ja taittuu kävijän ruudulle. Testaa verkkosivustosi nopeus näillä ilmaisilla testereillä:

4. Mitä asiakkaat hakevat? Eli: avainsanojen analyysi

Edellä oleva vinkki voi herättää kysymyksen, että milläpä niitä hakukoneissa käytettyjä hakusanoja, eli avainsanoja sitten valitaan? Googlen AdWordsissä on tehokas ”Avainsanojen suunnittelija” -työkalu, joka näyttää yhdenkin geneerisen hakusanan perusteella erilaisia vaihtoehtoja ja niille kuukausittaisia, oikeita ja arvioituja hakumääriä. Näet samalla, onko ko. termi kuinka kilpailtu AdWordsin huutokaupassa eli Googlen hakukonemainonnassa.

Mikäli toimit paikallisesti, avainsanaan saattaa olla hyödyksi lisätä oma kaupunki tai maakunta, esimerkiksi ”Kukkakauppa Akaa” tai ”Suutari Pirkanmaa”. Tämä on hyvä silloin näkyä nettisivuillasi tekstissä, otsikossa tai metakuvauksessa, sillä paikallisuutta arvostava ei halua klikata espoolaisen suutarin verkkosivua silloin, kun hän itse asuu Pirkanmaalla.

Jos alasi on nopeassa murroksessa tai se on verkkokauppa, joudut lisäksi miettimään trendejä eli uusia tuotteita tai palveluita ja niiden hakutermejä. Tällöin hyvä työkalu on Google Trends, jonka avulla näet onko ko. hakutermi yleistynyt maailmalla ja kovassa kasvussa. Voit näin varoa niitä termejä, jotka liittyvät laskussa oleviin ilmiöihin, eli sellaisia joihin ei kannata koskea pitkällä tikullakaan saati sitten investoida markkinointiin tai mainontaan.

5. Tiedätkö tehokkuutesi? Hyödynnä analytiikkaa

Tiedätkö, onko Facebook-mainostaminen, bloggaaminen tai videotuotanto tehokkain tapa tavoittaa ja vakuuttaa asiakkaat verkkosivustollasi? Mittaamalla tiedät. Google Analytics on ilmainen työkalu, joka paljastaa verkkosivukävijöistäsi paljon informaatiota. Se kertoo, mikä linkki etusivullasi kiinnostaa eniten kävijöitä. Se auttaa myös, kun teet A/B-testaamista mainosten kanssa ratkaisten väittelyn siitä, kumpi laskeutumissivu kahdesta tuotti parhaiten konversiota eli epäsuoraa tai suoraa kauppaa.

Analytiikasta on hyötyä verkkosivun päivitystä suunniteltaessa silloin, kun mietit minkälaisia sisältöjä parhaat kävijät kuluttavat. Saat selville, ketkä ovat parhaita kävijöitä mittaamalla asetettuja lukuja ja tavoitteita: suoria yhteydenottoja myyntiin, tarjouspyyntöjä laskurissa, liidimagneetin latauksia jne.

Samaan aikaan, jos tuskailet sosiaalisen median kanssa miettien, että ”onko tässä somessa mitään järkeä”, saat analytiikasta vastauksia: tutki kuinka hyvin seuraajasi kuluttavat sisältöjäsi eri kanavissa, johtaako somesta tulleet verkkosivuvierailut kauppaan.

Voit myös verrata, onko uutiskirjemarkkinointi tai webinaari somea tehokkaampi työkalu myynnille. Google Analytics Academyssä voit opetella käyttämään Google Analyticsiä itse, tai voit etsiä kumppanin, joka tekee sitä puolestasi (piilomainos: vaikkapa meidät).

Monikanavaisessa ympäristössä toimiminen hämmentää monia yrittäjiä ja yrityksiä, jolloin on vaikea suunnitella mitään pitkäjänteisesti, kun markkinoinnin tehokkuus on suuri kysymysmerkki. Ilman analytiikkaa toimit side silmillä, mikä ei ole järkevää liiketoiminnan kehittämisessä. Analytiikan avulla ohjaat markkinointiasi dataan eli faktoihin pohjautuen, ja saat vastauksia mikä käytetty mainos- ja markkinointieuro tuotti parhaiten ja missä kanavassa.

6. Kokeilukulttuuri

Norjalaisen tutkimusmatkailijan ja antropologin Thor Heyerdahlin teoriaa Polynesian asuttamisesta Etelä-Amerikasta käsin ei otettu tutkijapiireissä tosissaan. Hän päätti kokeilla ja näyttää, että se on mahdollista. Hän rakensi Kon-Tiki nimisen lautan 1500 vuotta vanhalla tekniikalla ja sen ajan materiaaleilla. Sen jälkeen hän lähti Perusta vuonna 1947 yhteensä 101 päivän matkalle, joka vei hänet yli Tyynenmeren, noin 8000 kilometrin etäisyyden päähän juuri sinne, minne hän odotti teorian pohjalta päätyvänsä. Thor pystyi kokeellaan osoittamaan, että matka on mahdollista tehdä.

Jos jotain norjalaisen huimapään retkestä voi poimia markkinoinnin inspiraatioksi, on se kokeilukulttuurin omaksuminen osaksi verkkomarkkinointia.

Nettisivuja kehitettäessä ei kannata suunnitella liikaa niiden olettamuksien perusteella, mitä asiakkaat saattaisivat arvostaa. On helppoa kokeilla ja tehdä esimerkiksi yksi muutos verkkosivustolle, seurata edellä mainitun analytiikan avulla, miten kävijät käyttäytyvät sen jälkeen. Tämä auttaa selvittämään, ovatko asiakkaasi enemmän kiinnostuneita bloggauksista, videoista vai webinaareista.

Kokeile, mittaa, optimoi, toista.

Samaa kokeilukulttuuria kannattaa käyttää myös omassa tuote- ja palvelukehityksessä. Jos harkitset kahta uutta tuote- tai palvelun vaihtoehtoa mutta et tiedä, kumpaan kannattaa satsata – tee yksinkertainen testi. Vie verkkosivustollesi etusivulle kummatkin näytille nappien kera ja seuraa, kuinka moni kävijä klikkaa nappeja. Näin tiedät ilman kalliita käyttäjätutkimuksia, mikä saattaa verkkosivuvierailijaasi – potentiaalista asiakastasi kiinnostaa enemmän.

7. Asiakkaan ostopolku

Varsinkin vanhoja sivuja uudistettaessa on hyvä käydä sisällöt läpi, ovatko ne edelleen ajan tasalla ja kuinka ne ovat toimineet vanhalla sivustolla. Usein kävijä voi eksyä sivuston sisälle, kun sisältöjä on ripoteltu sinne tänne. Parhaimmillaan vastuu sivuston sisältöjen käytöstä ja hierarkiasta on jätetty verkkosivukävijälle itselleen: tietojen relevanttiutta toisiinsa ei ole lainkaan mietitty. Ostopolku ei ole tällöin looginen.

Esimerkki: saavut hakukoneesta verkkosivustolle, josta löydät hakemasi perusteella tietoa ”CRM-järjestelmistä”. Samalla näet valikosta, että yritys tekee CRM:n lisäksi kaikkea muutakin. Ikävä kyllä ko. sivulle johon saavuit, ei ole sijoitettu paljoakaan muuta CRM:hen liittyvää lisämateriaalia ja linkkiä. Kun lähdet etsimään, löydät kyllä bloggauksia CRM:stä sekä tietoa muista aihealueista joita yritys tuottaa. Muut aiheet eivät kiinnosta sinua, sillä sinähän olet selvittämässä heidän CRM-järjestelmän soveltuvuutta ja hyötyjä itsellesi.

Asiakkaan ostopolun huomioiva ja eri tiedontarpeita täyttävä sivu suunnitellaan siten, että se tarjoaa aiheeseen liittyen muitakin kulmia, joihin kannattaa tutustua lisää. Niitä voivat olla mm.

  • Infografiikka tutkimuksesta, jossa käydään läpi CRM-käyttäjien kokemuksia ja vaatimuksia CRM-järjestelmän käytöstä ja tarpeista
  • Bloggaus, joka luo läpinäkyväksi yrityksen asiantuntijuuden CRM-järjestelmien toimittajana
  • Animoitu video, jossa näytetään työkalun toimintaa
  • Sosiaalinen hyväksyntä, eli asiakasreferenssit: minkälaiset, minkätyyppiset ja -kokoiset yritykset käyttävät tämän toimittajan CRM:ää
  • Hinnastoesimerkit tai hintalaskuri
  • Ilmainen demo, jonka saa käyttöönsä, kun luovuttaa yhteystietonsa

Mikäli nettisivustosi tarjoaa liian kategorioidusti valikkoihin piilotettuna informaatiota kävijälleen, kävijä voi turhautua ja jatkaa matkaa kilpailijasi sivustolle. Erityisesti jos kävijä käyttää mobiililaitetta, hän ei seikkaile valikoissa tai yritä tähdätä pieniin tekstilinkkeihin sormillaan, jotka yleensä sijoitetaan tekstin sisälle.

Käytä isoja otsikoita, kuvia ja lyhyitä selitetekstejä tuomaan esille muu tarjonta: näin kävijä viettää sivustollasi enemmän aikaa, oppien koko ajan lisää, saaden kysymyksiinsä sekä jatkokysymyksiinsä vastauksia.

8 .Bonusvinkki: vältä käyttöliittymä-kikkailua

On tyypillistä, että osa mainostoimistoista ja verkkosivutoimittajista revittelevät sivuillaan hieman liikaakin ulkoasun suhteen. On liikkuvia elementtejä, videoita ja animaatioita, tekstit viuhahtelevat ja taustavärit muuttuvat skrollaillessa. Valikko on sijoitettu epätyypillisesti tai on rikottu monia normeja, joiden kanssa käyttäjät ovat tottuneet toimimaan.

Näitä kikkailuja harva asiakas haluaa omille verkkosivuilleen, sillä vakiintunut käyttöliittymäsuunnittelu tarkoittaa usein parempaa käyttäjäkokemusta. Parempi käyttäjäkokemus tarkoittaa helpommin löydettävää tietoa, joka näkyy usein myös tehokkuutena: asiakas ostaa helpommin ja enemmän. Jos valikko on jossain muualla kuin ylhäällä, yhteystiedot jossain muualla kuin alhaalla, voi käyttäjä eksyä.

Design sotii tällöin käyttötarkoitustaan vastaan, eli se nousee liikaa esille, eikä sulaudu normaaliin käyttökokemukseen. Hyvä design parhaimmillaan on toimintafilosofia käyttöliittymäsuunnittelussa, jota ei edes huomaa. Jos verkkosivulla jokin elementti vaatii hiiren viemisen elementin päälle, se ei toimi tablet- ja älypuhelinkäyttäjällä optimaalisesti ja toiminnollisuus menettää tehonsa. Älä siis kikkaile liikaa vaan seuraa hyväksi todettuja käyttöliittymäsuunnittelun rakenteita.

Summa summarum

Nettisivujen suunnittelu ei siis ole pelkkää ulkoasua ja tekniikkaa, vaan siihen liittyy asiakkaan tiedontarpeiden ja ostopolun optimointi, jota voidaan mitata ja parantaa dataan pohjautuen. Suunnitteluun liittyy omana osa-alueenaan liiketoiminnan tavoitteiden asettaminen sekä seuranta.

Nettisivut ei missään nimessä ole kerran tehtävä, staattinen esite, vaan parhaimmillaan asiakkaita jatkuvasti luokseen kutsuva ja ohjaava työkalu, joka tuottaa laadukkaita yhteydenottoja myynnille.

 

Tutustu myös:

Sosiaalinen media on sijoittamista

Vieraskynässä kirjoittajana on turkulaisen Serein sisältömarkkinointitoimiston yrittäjä, kouluttaja ja konsultti Netta Arola. Kohteletko sosiaalista mediaa kuin sijoittamista? Tulisiko sinun? Lue koko bloggaus!

Pin It on Pinterest