Miten hakukoneoptimointi toimii? Paranna sivustosi sijoituksia

Julkaistu: 4.12.2017
Kirjoittaja: Tommi Puuska

Moni luulee, että hakukoneoptimointi on vain avainsanojen sijoittamista pitkin verkkosivustoa. Todellisuus on hieman toisenlainen, etenkin kun miettii miten hakukoneet toimivat.

Tärkeintä on aina muistaa, että hakukoneen tarkoituksena on tarjota käyttäjille eli tiedonhakijalle mahdollisimman laadukasta ja avainsanoihin liittyvää relevanttia sisältöä. Siksi hakukoneoptimoinnin ytimessä on laadukas sisältö ja relevanttius.

Moni yritys panostaa hakukoneoptimointiin, koska sen tuottamassa orgaanisessa (= maksuttomassa), laadukkaassa kävijävirrassa. Hakukoneoptimointi on tehokkain keino lisätä laadukasta kävijäliikennettä verkkosivustolle ja sitä kautta myös myyntiä. Lyhyesti sanottuna, hakukoneoptimointi on kullanarvoinen investointi monelle yritykselle ja siksi moni kehittää sitä jatkuvana prosessina.

Ei ole väliä, onko yritykselläsi verkkokauppa, fyysisiä tuotteita tai palveluita: jos asiakkaasi etsivät palveluitasi hakukoneessa, on kannattavaa olla löydettävissä.

Miten hakukoneoptimointi toimii?

Hyvä lyhyt vastaus olisi muotoilla, että hakukoneoptimointi on sekoitus myynnin psykologiaa ja markkinoinnin taktiikkaa tunnistamalla asiakkaan tiedonhaun tarpeet.

Hakukoneoptimoinnissa tutustutaan asiakkaan pään sisälle: hänen käyttämiin avainsanoihin eli hakukoneen (kuten Google, Bing, Yahoo jne.) käyttäjän tapaan löytää etsimälleen tiedontarpeelle vastine.

Tämä vastine voi olla mm. tietoa artikkelin tai bloggauksen muodossa, tuote, vertailu, asiakastarina, palvelu, toimiala, yrityksen nimi jne. eli mahdollisimman hyvä, asiakasta auttava tieto linkin muodossa.

Hakukoneoptimointi ei ole kuitenkaan yhdessä yössä tapahtuva muutos ja kytkin, joka aukaisee kävijävirran. Sen ytimessä ei ole mitään teknistä salaisuutta tai ratkaisua, jonka avulla liiketoiminnan näkökulmasta asiakasvirrat aukeavat.

Kauanko kestää, että sivusto nousee hakukoneen tuloksissa?

Kymmenien hakukoneoptimointiprojektien myötä voin sanoa, että täysin uuden verkkotunnuksen/verkkosivuston kanssa optimointiin voi helposti mennä 6-12 kk, kunnes tuloksia aletaan näkemään. Mikäli verkkotunnus on ollut voimassa pitkään, tämä ajanjakso on lyhyempi, arviolta n. 2-6 kk.

Tämä johtuu siitä, että uusi verkkotunnus on hakukoneelle hieman ”tuntematon” ja arvaamaton. Hakukone ei luota sellaisen verkkotunnuksen sisältämän sivuston sisältöihin täysin. Paras keino on alkaa tuottamaan laadukasta sisältöä, jolloin hakukone alkaa testaamaan niitä pikkuhiljaa.

Tämän testauksen aikana hakukoneen luottamus alkaa vahvistumaan, koska hakukone alkaa huomaamaan, että sinulla on laadukasta ja relevanttia sisältöä tiedonhakijoille. Siksi tulokset syntyvät hitaammin.

Hakukoneoptimointi on tiedonhakijan palvelemista

Kyse on ennen kaikkea hakukoneen käyttäjän eli tiedonhakijan palvelemisesta.

Hakukoneoptimoinnissa usein kilpaillaan siitä, että kenellä on paras sisältö, joka auttaa ja palvelee tiedonhakijaa parhaiten. Voittaja kerää suurimmat kävijävirrat (ja usein myös kaupat). Kukapa meistä ei haluaisi olla verkon suosituin liiketoiminnalleen tärkeimmillä hakusanoilla?

Hakukoneoptimoinnin työ eli SEO-työ (Search Engine Optimization) usein lähtee liikkeelle tutkimalla ja valitsemalla liiketoiminnan kannalta keskeisimmät ja tärkeimmät avainsanat ja sanaparit, joita käytetään hakukoneissa.

Näin tehdään tutkimusmatka asiakkaan käyttäytymismalleihin: mitä avainsanoja, kysymyksiä ja termejä asiakas käyttää hakukoneessa. Lisäksi on tutkittava asiakkaan ostopolkua, eli miten hän oppii hakutulosten avulla kohdentamaan hakujaan tarkemmin. Harva osaa ensimmäisellä kerralla hakea juuri oikeaa termiä, mitä alalla käytetään.

Joskus ongelmalähtöinen sisältö on myös tapa tavoittaa potentiaaliset asiakkaat. Mikäli myyt paistinpannuja tai kattiloita, voisi olla järkevää tuottaa ongelmalähtöistä sisältöä verkkokauppasi tai -sivustosi blogiin.

Tällainen voisi olla vaikka ”Pohjaan palaneen paistinpannun puhdistaminen”. Bloggauksessa kerrot vinkit, miten pannu saadaan puhtaaksi, mutta voit myös altistaa bloggauksen lukijan verkkokauppasi uutuustuotteille, joissa on alan uusin huippupinnoite, johon ei ruoka tartu kiinni. Ehkä saat uuden asiakkaankin tämän avulla?

Hakukoneoptimoinnin esimerkki #1 Zalando: Miesten talvitakit

Kuva: Kun Googleen syöttää hakusanaksi ”miesten talvitakit”, usein TOP3 linkeistä löydät Zalandon.

Kyse ei ole siitä, että Zalandolla olisi parhaat muotisuunnittelijat tai osaavimmat vaatetuksen asiantuntijat, jotka osaavat tarjota parhaat ratkaisut. Zalando on tuhansia data-analyytikkoja työllistävä saksalaisomisteinen yritys. Se tietää, että kun käyttäjä etsii tuotteita, on heillä oltava laskeutumissivut jokaiselle tärkeälle avainsanalle.

Zalando on selvittänyt, että ”miesten talvitakit” hakuja tehdään marraskuussa noin 27100 kpl/kk, kun taas kesäkuussa hakuja tehdään 260 kpl/kk. (Luvut vuodelta 2022, lähde: Google.)

Tämän tiedon pohjalta Zalando on pohtinut, että tarjotakseen parhaan käyttäjäkokemuksen, heidän on tehtävä laskeutumissivu, jossa on mahdollisimman hyvä valikoima miesten talvitakkeja. Kirjoitushetkellä verkkokaupan laskeutumissivu tarjoaa 1604 erilaista tuotetta tästä kategoriasta.

Zalandon seuraava tavoite on saada käyttäjä viihtymään verkkokaupassa mahdollisimman pitkään. Siihen vaikuttaa moni tekijä. Tuotteiden määrä, tuotteiden hintataso, suodattimet, merkkituotteet, laatu, tuotearvostelut ym. kaikki vaikuttavat siihen, kuinka pitkään käyttäjä viihtyy sivustolla/verkkokaupassa.

Zalando tietää myös, että hakukonetta kuten Googlea kiinnostaa myös muu sisältö laskeutumissivulla. Sen tulisi vastata käyttäjän käyttämään avainsanaan, joka parantaa relevanttiutta.

Kun selaat Zalandon tuotevalikoiman alareunaan, löydät juuri tätä sisältöä. Kuten huomaat, ensimmäisessä otsikossa on juuri tärkeä optimoitu avainsana ”Miesten talvitakit kymmeniltä laatubrändeiltä”.

Alaotsikon alla muussa sisällössä löytyy myös lukuisia mainintoja joissa tärkeä avainsana ”miesten talvitakit” on mainittu hieman erilaisessa muodossa, kuten ”Tyylikkäät talvitakit muotitietoisille miehille”.

Tämä on ns. helppoa hakukoneoptimointia. Käyttäjää todennäköisesti kiinnostaa itse tuotteet, mutta Zalando on tuottanut jokaiseen tuotekategoriaan ja laskeutumissivuun hakukoneoptimoinnin oppien mukaisesti tekstisisältöä, joka parantaa mahdollisuutta nousta hakukonetuloksissa. Tekstisisältö ei ole sivulla vain huvin vuoksi.

Miten hakukoneoptimoinnissa eri sisällöt merkitsevät

Yllä oleva esimerkki osoittaa, että hakukoneoptimoinnissa sisällössä tulisi vastata haettuun avainsanaan. Se on yksi tärkeimmistä hakukoneoptimoinnin oppeja. Tiedonhakijan palvelua, mutta myös hakukoneelle osoittamista siitä, että sivullasi on juurikin sitä, mitä tiedonhakija etsii.

Miten hakukoneoptimoinnissa eri vaiheet toimivat:

  • Kun käyttäjä laittaa hakukoneeseen avainsanan ”miesten talvitakit”, saa hän eri vaihtoehtoja hakukoneen tuloksiin.
  • Ensimmäisessä vaiheessa on tärkeää saada käyttäjä klikkaamaan juuri sinun linkkiäsi. Siihen vaikuttaa vain ja ainoastaan hakukonetuloksissa näkyvä OTSIKKO ja KUVAUS. Nämä tunnetaan myös nimellä SEO Title ja Description englanniksi.
  • Zalandon tapauksessa otsikko on ”Miesten talvitakit netistä – Zalando”.
    • Analyysi: avainsana on sijoitettu heti otsikon alkuun. Tämä parantaa klikkausprosenttia.
    • Vinkki: optimoitava avainsana kannattaa sijoittaa otsikossa ensimmäiseksi.
    • Voit revitellä ja olla villi otsikon suhteen: klikkiotsikkomaiset otsikot toimivat erittäin hyvin hakukoneoptimoinnissa, koska ne herättävät mielenkiinnon.
  • Zalando tapauksessa kuvaus on ”Miesten talvitakit -valikoimamme kattaa useita satoja komeita vaihtoehtoja, joilla pidät kylmyyden loitolla, pysyen uskollisena omalle tyylillesi.
    • Analyysi: kuvaustekstissä on heti tärkein avainsana ”miesten talvitakit” sijoitettu kuvaustekstin ensimmäisiksi sanoiksi, mikä parantaa klikkausprosenttia.
    • Vinkki: käyttäjä tyypillisesti klikkaa todennäköisemmin linkkejä, joiden kuvaustekstit vastaavat hänen avainsanojaan ja puhuttelevat, houkuttelevat klikkaamaan.
    • Zalandon kuvaustekstissä lupaus ”valikoimamme kattaa useita satoja komeita vaihtoehtoja” saattaa innostaa myös klikkaamaan, sillä se on Zalandon yksi merkittävimmistä eduista. Hyödynnä sekä otsikossa että kuvaustekstissä tarvittaessa perinteistä myynnin ja markkinoinnin psykologiaa ja vetoa siihen, mitä käyttäjä kokee arvokkaaksi, ja mikä on sinun kilpailuetusi.

Ensimmäinen vaihe on yllä olevan esimerkin perusteella saada käyttäjä klikkaamaan. Mitä innokkaammin käyttäjä klikkaa hakukonetuloksissa linkkiä, sitä todennäköisemmin sivu nousee tuloksissa. Siksi pelkästään otsikon ja kuvauksen optimointi mahdollisimman myyväksi ja seksikkääksi, erottuvaksi ja kiinnostavaksi, on yksi hakukoneoptimoinnin keskeisiä toimenpiteitä.

Seuraava vaihe on hakukoneen kuten Googlen näkökulmasta yhtä tärkeä: eli löysikö käyttäjä linkin auki klikattuaan mahdollisimman hyvän tiedon/tuloksen? Nyt puhutaan asiakaskokemuksesta ja verkkosivukävijän laadullisesta arvioinnista.

Laadullinen arviointi tapahtuu yksinkertaistaen kuin ”sekuntikellon kanssa”. Kun kävijä saapuu sivustolle, hakukone kuten Google laittaa sekuntikellon käyntiin. Mikäli kävijä tulee nopeasti takaisin hakukonetuloksiin ja klikkaa jotain toista linkkiä, on se merkki siitä, ettei käyttäjä löytänyt hyvää sisältöä sivultasi. Tämä ei nosta sivua hakukonetuloksissa pitkässä juoksussa.

Laadullisessa arvioinnissa on ykköstavoitteena tarjota käyttäjälle hyvää sisältöä sivustolla, jotta hän tutustuisi ja viihtyisi sivustolla mahdollisimman pitkään. Se voi olla tekstiä, kuvia, videoita, linkkejä, ladattavia PDF-tiedostoja, asiakastarinoita, bloggauksia jne.

Yksi suurimpia ongelmia kaikissa asiakasprojekteissa joissa olen ollut mukana, on sisällön laatu ja määrä.

Erinomainen työkalu laadulliseen arviointiin ja kehittämiseen on verkkosivuston analytiikkatyökalut kuten Google Analytics 4. Kun analytiikkatyökalusta tutkitaan kaikkia hakukoneista tulleita kävijöitä ja tutkitaan, kuinka pitkään he viihtyivät eri laskeutumissivuilla, saadaan vastauksia pitääkö sisältöjen laatua tai määrää kehitettävä paremmaksi, vai onko kehitystarpeet kohdistettava johonkin toiseen asiaan.

Mikäli laskeutumissivulla viihdytään keskimäärin vain 20-30 sekuntia, on todennäköistä, ettei sivu koskaan nouse hakukonesijoituksissa ylöspäin. Mikäli sivulla viihdytään 2-3 minuuttia tai pidempään, on todennäköistä, että hakukoneen kuten Googlen mielestä sivustoltasi löytyy hyvää, laadukasta ja syventävää tietoa, joka palvelee hakukoneen käyttäjiä.

Se on indikaattori nostaa laskeutumissivua ylöspäin hakukonesijoituksissa.

Opasta asiakasta eteenpäin ja vaikuta häneen tiedonhakuvaiheen eri vaiheissa

Aina hakukoneen käyttäjä ei etsi tuotetta tai palvelua ostaakseen. Siksi kannattaa muistaa, että käyttäjä ei välttämättä ole valmis heti ostamaan, eli nyt tehdään vasta varhaisen vaiheen tiedonhakua, tutustumista tai vertailua.

Mikäli kyseessä ei ole verkkokauppa, niin tällöin käyttäjälle tässä vaiheessa voisi olla tarjolla bloggauksia eli kirjoituksia, tai esimerkiksi video YouTubessa, josta löytyy aiheesta lisää.

Lisäksi Googlen Shopping-verkostossa (rantautui Suomeen vuonna 2019) tuotteiden nimet on huomioitava hakukoneoptimoinnissa. Mikäli haluat tuotteesi suoraan kuvan kera käyttäjän verkkokalvoille Shopping-verkostossa, on tuotenimen oltava optimoitu käyttäjän avainsanaan nähden. On hyvä muistaa, ettet saa Shopping-verkostoon verkkosivustosi muita tuotekategorioita tai laskeutumissivuja, vaan pelkästään yksittäiset tuotteet. Se asettaa haasteita verkkokauppiaille miettimään tuotenimet siten, että niistä saa parhaan tuloksen Shopping-verkoston tuloksissa.

Summataan tähän mennessä käydyt vaiheet läpi:

  • Sivuston otsikko ja kuvausteksti tulisi vastata tiedonhakijan avainsanaan.
  • Laskeutumissivulta (eli optimoitu sivu tietylle avainsanalle) tulisi löytyä timanttista sisältöä riittävästi, jotta käyttäjä viihtyy sivustolla pitkään

Näiden kahden vaiheen lisäksi on muitakin lukuisia pieniä kikkoja, jotka auttavat hakukonetta ymmärtämään, minkälaisia sisältöjä sivustoltasi löytyy.

URL- eli verkkosivun osoiterakenne vaikuttaa. Zalandon tapauksessa Miesten talvitakit löytyvät osoitteesta zalando.fi/miesten-talvitakit/

Kannattaa optimoida URL-osoitteeseen valitut avainsanat. Hakukone ymmärtää paremmin välilyönnin väliviivan kera, kuin että osoite olisi zalando.fi/miestentalvitakit/ – koska tällöin hakukone ei ymmärrä välttämättä sanoja osoiterakenteesta kun ne on yhteen kirjoitettu.

Lisäksi voit laittaa laskeutumissivulle kuvia, joissa on avainsana myös esillä, kuten miesten-talvitakit.jpg jne. Vältä kuitenkin ylioptimointia, eli älä viljele avainsanoja ihan jatkuvasti jokaiseen lauseeseen tai kuvatiedoston nimeen. Voit ylioptimoinnin takia aiheuttaa negatiivisesti hakukonesijoituksiisi.

Kuvanimien optimoinnissa on hyvä muistaa, että hakukoneessa kuten Googlessa, myös kuvahaku on yksi hakukoneen suosittu ominaisuus. Voit saada hyvät kuvat optimoitua ja erottumaan kuvahaku-näkymässä, joka voi parantaa myös laskeutumissivusi hakukonesijoitusten nousua. Kannattaa siis myös miettiä miten kuvat vastaisivat tiedonhakijan tarpeita kuvahaun puolella.

Lisäksi, mikäli laskeutumissivulta löytyy YouTube-video upotettuna, jonka otsikko on ”Miesten talvitakit: trendit vuodelle 2024”, voi hakukone jälleen kerran ymmärtää, että sinulla on erittäin suurella todennäköisyydellä sisältöä juuri tähän teemaan/avainsanaan nähden, jolle olet optimoinut laskeutumissivusi sisällöt.

Hakukoneoptimoinnissa ikään kuin opetetaan hakukonetta, että sinun laskeutumissivusi tuotteesi sisältää nämä asiat, joita käyttäjät hakukoneissa etsivät.

Muista, että hakukone on jossain mielessä aika tyhmä. Opeta hakukonetta löytämään tuotteesi käyttämällä käänteistä psykologiaa: mitä hakukoneen käyttäjät tekevät ja hakevat? Tarjolla on avainsanatutkimukseen lukuisia ilmaisia työkaluja, mutta jos haluat tutustua pintaa syvemmälle, kannattaa tehdä kilpailija-analyysi samassa yhteydessä.

Tämän takia pitää osata asettua asiakkaan saappaisiin ja tutkia hyvin perusteellisesti, minkälaisia hakuja verkossa tehdään, jotta voit palvella heitä parhaiten sisällöilläsi ja laskeutumissivuillasi.

Vältä näitä sudenkuoppia hakukoneoptimoinnissa

Kuten yllä mainittu, kun kävijä saapuu verkkokauppaan tutkimaan ko. tuotetta/tuotekategoriaa, on tärkeää, että kävijä saadaan viihtymään verkkokaupassa mahdollisimman pitkään. Tämä on yksi tärkeimmistä metriikoista joita tulisi optimoida paremmaksi. Kahden lauseen tuotekuvaus tai sivu on ns. zombie-sisältö.

Zombie-sisällöt eivät ole hakukoneen mielestä hyviä sisältöjä, eikä sellaisia tulisi tarjota, jos niiltä ei löydy riittävän hyvää vastinetta tiedonhakijalle. Ne voivat haitata myös koko sivustosi hakukonenäkyvyyttä, jos zombie-sisältöjä on paljon.

Siksi zombie-sisällöt kannattaa poistaa hakukoneen hakemistoista ja estää niiden indeksointi, jos et halua tai pysty optimoimaan niitä paremmaksi. Joskus se on tarpeen, jos esimerkiksi jostain hydrauliikkaletkusta ei irtoa yhden A4 verran uniikkia tuotekuvausta. Ymmärrän hyvin, ettei optimointi ole helppoa ja ongelmatonta.

Muutama ohjesääntö joilla vältät sudenkuopat

Alkuun kannattaa miettiä sisällön määrää. Jokaisella laskeutumissivulla olisi hyvä olla vähintään 300-400 sanaa sisältöä. Tämä on ehdoton minimi. Mieluusti sisältöä voi olla jopa 1 000-2 000 sanaakin. Sisällön määrän merkitsee kilpailutilanne.

Mikäli tällä hetkellä hakukoneen ykkösellä on vain 500 sanaa sisältöä, voit päihittää kilpailijan tekemällä enemmän ja laadukkaampaa sisältöä, eli tähtää yli 500 sanan sisältöön jos haluat päihittää ykköspaikan.

Muista kuitenkin luoda uniikkia sisältöä per jokainen sivu. Jos käytät copy-paste sisältöä eli samaa sisältöä monella sivulla, voi hakukone tulkita sivun duplikaattisisällöksi, joka ei ole toivottavaa.

Duplikaattisisältö voidaan tulkita ns. harmaa hattu -taktiikaksi, jolla yrität keinotekoisesti saada useita sivuja nousemaan hakukonetuloksissa.

Siksi keskity luomaan aina uniikkia sisältöä jokaiselle sivulle, jonka haluat nousevan hakukonetuloksissa. Vältä tekoälyn (AI) luomaa sisältöä, koska hakukoneet tunnistavat ne helposti.

Yritä saada siis käyttäjä viettämään mahdollisimman pitkään sivustollasi.

Hakukoneoptimoinnissa käytetyn ajan ja sisällön määrä merkitsee korkeaa laatua

Kuulostaako kauhean työläältä tuottaa hirveästi uutta sisältöä? Ehkei parane kertoa, että englanninkielisissä bloggauksissa on todettu Backlinkon selvityksessä, että jopa 1 750 – 2 000 sanan bloggaus on suosituksena sisällön pituudelle silloin, kun halutaan lähteä kilpailluilla termeillä kisaamaan Googlen ykkössijoituksesta. Englanninkielisellä markkinalla hakukoneoptimoinnissa joutuu oikeasti ponnistelemaan laadun ja määrän suhteen.

Katsotaan seuraavaksi bloggaukseen liittyvä esimerkki.

Yrittäjien koulutus hakukoneoptimoinnista, jossa Pirjo Virkkunen (Digilick) kertoo aiheesta erinomaisesti perusteet.

Hakukoneoptimoinnin esimerkki #2: Vinyylikorkki

ThinkFast tuotti Vinyylilattiakauppa.fi verkkokauppaan sisällön vinyylikorkkilattian eroista verrattuna uuden sukupolven vinyylilankkuihin. Sisältöidea syntyi havainnon perusteella, jossa huomasimme, että asiakkaat etsivät hakukoneista vinyylikorkkeja.

Kuva: Avainsanatutkimuksessa selvisi, että vinyylikorkkia googlataan keskimäärin 1 700 krt/kk, parhaimpina kuukausina jopa 3 000 – 5 000 kertaa. Trendi on ollut alaspäin, koska kyseessä on vanhalla, heikkolaatuisemmalla tavalla valmistettu vinyylilattia.

Syy, miksi tuotimme sisällön, on helppo: Vinyylilattiakauppa.fi verkkokauppa ei myy itse vinyylikorkkeja, koska vinyylikorkki on vanhahtavalla, hiljalleen jo poistuvalla teknologialla valmistettu lattiatuote. Tätä eivät asiakkaat tiedä. Asiakkaat eivät todennäköisesti osta lattiaa montaa kertaa vuodessa, eivätkä siis tiedä alan kehityksestä kovin paljoa. Halusimme kertoa uuden sukupolven vinyylilankuista ja niiden eroista vanhaan vinyylikorkkiin nähden.

Tuotimme sisällön raflaavalla otsikolla ”Vinyylikorkki: lämpimin vinyylilattia vai valheellisesti markkinoitu?” jonka tarkoituksena on herättää kiinnostus ja tutustua aiheeseen lisää. Otsikko valikoitui sen perusteella, että vinyylikorkkeja tyypillisesti asiakkaat pitävät kaikista lämpimimpänä vinyylilattiana, vaikka kaikissa vinyylilattioissa kulutuspinta on identtinen ja yhtä lämmin (eli polyuretaani, vinyyli).

Bloggaus nousi todella nopeasti hakukoneen ykköseksi. Verkkokauppa on artikkelin julkaisun jälkeen saanut tuhansia kävijöitä lukemaan artikkelia. Sen tarkoituksena on sivistää lukijaa lattioiden eroista ja kertoa alan tuotekehityksestä, uutuuksista ja paljastaa vinyylikorkkilattian mahdolliset ongelmat, joihin ostajat eivät ymmärrä perehtyä kallista lattiainvestointia harkitsessaan.

Sanomatta selvää, että bloggaus on ollut julkaisun jälkeen yksi tuottavimpia myyntimiehiä koska se auttaa asiakasta ymmärtämään ja valitsemaan markkinoiden laadukkaimman ja kestävimmän ratkaisun.

Muut hakukoneoptimointiin vaikuttavat seikat: nopeus, käyttökokemus, tekniikka, linkit

Vaikka sisällöt ja niiden laatu ja relevanttius ovat keskeisessä roolissa, on paljon myös teknisiä seikkoja jotka vaikuttavat hakukoneoptimointiin. Niitä ovat mm. sivuston nopeus, mobiiliystävällisyys, uniikki sisältö (ei duplikoitu), tekniset toiminnallisuudet (uudelleenohjaukset, 404-virhesivut) jne.

Sivuston nopeus

Verkkosivuston käyttökokemuksessa nopeus tarkoittaa hyvää asiakaskokemusta. Myös hakukone pyrkii varmistamaan, että käyttäjän kokemus on mahdollisimman hyvä. Siksi hakukone ei tarjoa sivustoja tuloksissaan kovin korkealla, jos niiden käyttökokemus nopeuden takia on heikko.

Voit kokeilla oman verkkosivustosi nopeutta Googlen omalla Pagespeed Insights -työkalulla osoitteessa https://pagespeed.web.dev/.

Mobiiliystävällisyys

Yli puolet kaikista hauista Googlessa on tehty mobiililaitteilla. Itse asiassa mobiililaitteet ohittivat muut päätelaitteet jo vuonna 2015. Ikävä kyllä kaikki verkkosivut eivät ole mobiiliystävällisiä.

Pelkästään verkkosivuston responsiivisuus ei tarkoita, että sivusto olisi mobiiliystävällinen. Voi olla, että jotkut toiminnot puuttuvat, kuten sormilla suurentaminen (pinch zoom). Tai linkit/napit ovat liian lähekkäin toisiaan ja harhanäpäytyksiä saattaa syntyä. Googlen Search Console -työkalu osaa varoittaa tällaisista ongelmista.

Suosittelen lisäämään sivustosi Search Console -palveluun, jotta saat aina sivustosi kehityskohteista tai varsinaisista ongelmista heti tiedon.

Sisäiset linkit

Hakukoneilla on ongelmia hahmottaa sivustosi sivujen ja artikkelien välinen hierarkia. Hakukone ei välttämättä tiedä, mikä sivustosi sisältö on tärkeämpi kuin toinen. Siksi hakukone testaa sisältöjä käyttäjillä pikkuhiljaa. Joissain tilanteissa hakukone ymmärtää, että jotkut sivut ja sisällöt eivät ole hyvää ja laadukasta sisältöä eikä sen takia tarjoa niitä hakukoneen käyttäjille.

Voit auttaa hakukonetta ymmärtämään sivustosi tärkeimpien sisältöjen hierarkiaa tekemällä sisäisiä linkityksiä.

Kuvitellaan yllä olevan Zalandon esimerkin mukaan, että sinulla on verkkokaupassasi ”Miesten talvitakit” laskeutumissivu. Voit tehdä bloggauksia talvivaatetukseen liittyen, joihin sisällytät sisältöön linkin esimerkiksi ”Tutustu kauden uusiin miesten talvitakkeihin”. Tämä on indikaattori Googlelle, että kyseinen sivu on tärkeämpi, koska sinulla on yksi tai useampi sisäinen linkki osoittamassa ko. sivulle.

Sisäisten linkkien avulla voit siis korostaa tai parantaa tärkeiden laskeutumissivujen merkitystä. Etenkin kun laskeutumissivuja on paljon ja niissä on jonkin verran päällekkäisyyttä, eli ne muistuttavat jonkin verran toisiaan, auttavat sisäiset linkit hakukonetta ymmärtämään, mikä niistä on tärkein.

Ulkoiset linkit

Hakukoneoptimointiin liittyy vahvasti myös ulkoiset linkit eli ns. backlinkit. Laadukas backlink eli ulkoinen linkki tarkoittaa sitä, kun jokin tunnettu ja arvostettu toinen verkkosivusto lisää linkin osoittamaan sivustollesi.

Mikäli esimerkiksi saat yrityksesi mediatiedotteella läpi ja esimerkiksi Yle.fi tekee jutun, johon linkittää verkkosivustosi: onneksi olkoon, sait laadukkaan backlinkin. Tämä on osoitus hakukoneelle siitä, että sivustoltasi löytyy laadukasta sisältöä.

Ei kuitenkaan sukelleta liikaa tässä kirjoituksessa backlinkkauksen maailmaan. Siitä löytyisi paljon kerrottavaa.

Hakukoneoptimointi vs. hakusanamainonta

Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta sisällöt ovat kuin hunajapurkki, joka houkuttelee asiakkaat luoksesi täysin ilmaiseksi. Parhaat sisällöt tarjoavat aina arvoa lukijalleen. Voit vaihtoehtoisesti käyttää rahaa Google Ads -hakusanamainontaan (SEM, Search Engine Marketing), jolla saat itsesi hakutuloksiin maksetulla mainoksella.

On hyvä muistaa, että maksettuja mainoksia ei klikata niin usein kuin maksuttomia, orgaanisia hakutuloksia, koska maksettujen mainoksien arvostus on pienempi. Siksi tyypillisesti mainonnassa myös konversio on pienempi.

Kannattaakin pohtia, että haluatko kaataa rahaa Googlen mainontaan joka kuukausi, vai tehdä samalla mainosbudjetilla sen sijaan laadukkaita sisältöjä, jotka tuottavat kävijäliikennettä vielä vuosien päästä täysin ilman mitään rahallisia panostuksia.

Suosittelen kuitenkin käyttämään hakusanamainontaa, jos sen tuottama konversio on edullinen, tai hakukoneoptimointityösi on vasta alussa. Käytännössä voit mainonnan avulla selvittää avainsanojen tärkeyden ja samalla myös itse mainonnan kannattavuuden. Kannattavuuslaskentaa varten tarvitaan perustiedoiksi mm. klikkihinta sekä mainonnan konversioprosentti. Siitä on helppo laskea paljonko mainonnan avulla saavutettu asiakashankintahinta oli.

Esimerkiksi jos klikkihinta on 0,50 €/kpl ja joka 30. kävijä päätyy konversioon, on konversioprosenttisi 3,33 % ja asiakashankintahintasi mainonnassa 15 €.

Olen käyttänyt pitkään hakusanamainontaa myös hakukoneoptimoinnin työkaluna. Mikäli asiakasprojektissani on useita eri avainsanoja selvillä avainsanatutkimuksen perusteella, on varmaa, etteivät ne kaikki ole samanarvoisia. Joissain avainsanoissa konversio on parempi kuin toisissa.

Testaankin usein asiakkaideni kanssa käyttäen hakusanamainontaa, mikä tai mitkä avainsanat ovat liiketoiminnan kannalta heille tärkeämpiä.

Sen perusteella voin priorisoida hakukoneoptimointityötä sellaisiin avainsanoihin, joissa konversioprosentti on korkea, kilpailutilanteen takia hakukoneoptimointityö on helpompaa, tai klikkihinnan takia milloin on järkevämpää panostaa hakukoneoptimointiin sen sijaan että käyttäisi hakusanamainontaa jatkuvalla syötöllä. Hakusanamainonta ei siis korvaa hakukoneoptimointia, vaan on erinomainen työkalu ja ne tukevat toisiaan parhaimmillaan erinomaisesti.

Selvitystyön jälkeen on helppo lähteä liikkeelle tuottamalla sisältöjä valituilla avainsanoilla, joilla konversio on erinomainen.

Hakukoneoptimoinnin esimerkki #3: näin vitsit toimivat hakukoneoptimoinnissa

Käytännön esimerkki hakukoneoptimoinnista puhtaasti sisältöjen maailmasta. ThinkFastin perustajan Tommin pieni sivuprojekti on Nauruvirasto.fi -sivusto, joka on vitseihin, hupailuun ja meemeihin erikoistunut sivusto. Sivustolle päätyy hakukoneista käyttäjiä mm. ”härskit vitsit” ja ”lyhyet vitsit” avainsanoilla, jossa sivusto on lanseerauksen jälkeen alle 12 kuukaudessa noussut TOP3 linkkeihin.

Nauruviraston taustatyö lähti liikkeelle siitä, että ensin selvitettiin avainsanat ja niiden kuukausittaiset hakuvolyymit. Tämän jälkeen toteutettiin laskeutumissivut, joissa on mahdollisimman paljon avainsanaan liittyviä vitsejä.

Hakukoneen tiedonhakijan palvelemiseksi tarjolla on Nauruviraston sivuilla mahdollisimman paljon laadukasta sisältöä valituille avainsanoille.

Nauruviraston sisällöt tarjoillaan kategoriakohtaisina sivuina, joissa on aina ko. vitsikategoriaan sopivia vitsejä. Tämä varmistaa käyttäjäkokemuksen osalta relevanttiuden: kun käyttäjä hakee hakukoneesta Pikku Kalle -vitsejä, hän saa mitä etsiikin: laskeutumissivun, jossa on pelkästään Pikku Kalle -vitsejä.

Nauruviraston toimintalogiikka on yksinkertainen, mutta logiikka on sovellettavissa kaikkiin hakukoneoptimointi-projekteihin.

Yksi hyvä pohdittava asia on asiakkaan ostopolku. Kun tiedonhakija saapuu verkkosivustollesi lukemaan vaikkapa bloggausta aiheesta, mitä voisit tarjota hänelle seuraavaksi? Nauruviraston tapauksessa se voisi olla muut vitsikategoriat, mutta voisiko sellaisia olla mm. yritysten liiketoimintaan liittyen mm.:

  • Toinen bloggaus samaan aiheeseen liittyen (relevanttius)
  • Bloggaukseen liittyvä tuote/palvelu (relevanttius)
  • Asiakastarina (syventävä tieto, vakuuttavuus)
  • Liidimagneetti, eli call-to-action vaikkapa oppaan lataamiseen, tarjouspyyntölomakkeeseen tai ilmaisen testinäytteen tilaamiseen (lisäarvo)

Hyvän hakukoneoptimoinnin perusperiaatteisiin liittyy asiakkaan ostopolun optimointi: mieti aina sisältöön sopiva aktivointi tai seuraava toimenpide, jos haluat liiketoimintaasi sisällöistä parhaan hyödyn.

Muista aina aktivoida käyttäjää jokaisella laskeutumissivullasi.

Voit myös ohjata verkkosivukävijän seuraamaan sinua sosiaalisen median kanavassasi, jos käy niin, että aihepiiri on hänelle ajankohtainen, mutta ostopäätös ei synny vielä ensimmäiseltä istumalta.

Tällöin kun käyttäjä on siirtymässä tiedonhakuvaiheesta kohti harkintavaihetta, voit varmistaa, että verkkosivukävijä muistaa sinut, kun päätöksen aika koittaa, kun hän on jo seuraamassa yritystäsi Facebookissa/Instagramissa/LinkedInissä/YouTubessa jne.

Hakukoneoptimoinnin perusteet: summa summarum

Hakukoneoptimointi on tiedonhakijan palvelemista sekä hakukoneen opettamista, minkälaisia sisältöjä sinulla on tarjolla hakukoneen käyttäjille. Pyri tarjoamaan hyvä asiakaskokemus ja tuota parempaa sisältöä, mitä kilpailijasi tuottavat.

Ilman hakukoneoptimointia asiakkaasi on vaikea tavoittaa verkossa ilman jatkuvia mainoskustannuksia. Siksi panostamalla hakukoneoptimointiin saa madallettua markkinoinnin kustannuksia pitkässä juoksussa merkittävästi.

Esimerkki: jos kävijä hakee esim. ”painepesuri autolle”, hän haluaa tutustua aiheeseen ja saada erilaisia vaihtoehtoja ja vinkkejä eri hintaluokista. Silloin sopiva sisältö voi olla vertailuja, testejä, käyttökokemuksia jne. Mikäli käyttäjä etsii hakukoneesta ”Kärcher K4 Premium” avainsanalla, hän on jo lähempänä ostopäätöstä, etsii tuotearvosteluita, kokemuksia, testivideoita, hintatietoutta sekä paikkaa, mistä ostaa tuote (kivijalka, verkkokauppa..).

Hakukoneoptimointi ei aina riitä. Vaikka yrityksesi olisi kuinka tunnettu, joudut aina vakuuttamaan uuden asiakkaan, ennen kuin hän ottaa yhteyttä yritykseesi. Silloin hän googlettaa yrityksesi, tuotteesi, palvelusi tai toimialasi yleisimmillä termeillä.

Hän katsoo läpi mm. sosiaalisen median kanavasi, oletko aktiivinen, minkälaista viestiä ja sisältöä sinne tuotat.

Tällöin hakukoneoptimoidut sisällöt ovat myös erinomaista valuuttaa. Kun jaat niitä somekanavissasi, osoitat ulospäin, että olet alasi asiantuntija ja jatkuvasti aktiivinen. Hakukoneoptimointi siis auttaa myös harkintavaiheessa olevia seuraajia ja muita potentiaalisia asiakkaita, sillä sisältöjä voi käyttää monella muullakin tavalla.

Sisällöt jotka tuovat asiakkaasi luoksesi ovat inbound-markkinoinnin kulmakiviä. Älä siis lähde toteuttamaan sisältömarkkinointia ilman, että teet sitä hakukoneoptimoinnin kera, koska silloin saat parhaimman tehon sisällöillesi.

Innostuitko aiheesta? Englanniksi aiheen tiimoilta löytyy paljon tietoa mm. searchenginejournal.com sivustolta.

PS. Tässä bloggauksessa on 2961 sanaa ja se on tehty hakukoneoptimointi edellä.

Mukavaa, kun luit kirjoitukseni!

Olen Tommi Puuska, inbound-markkinoija ja tamperelaisen ThinkFast Oy:n yrittäjä.

Mikäli sinua kiinnostaa inbound-markkinoinnin maailma, kuten sisältömarkkinointi, hakukoneoptimointi, online-mainonta tai WordPress-kotisivut, lähetä minulle verkostoitumiskutsu LinkedInissä.