Miten hakukoneoptimointi toimii? Miksi sisällöt sivustolla merkitsee?

Moni luulee, että hakukoneoptimointi on vain avainsanojen sijoittamista pitkin verkkosivustoa. Todellisuus on hieman toisenlainen, etenkin kun miettii miten hakukoneet toimivat.

Hakukoneen tarkoituksena on tarjota käyttäjilleen eli tiedonhakijalle mahdollisimman laadukasta ja relevanttia sisältöä. Siksi hakukoneoptimoinnin ytimessä on laadukas sisältö.

Syy, miksi moni yritys panostaa hakukoneoptimointiin, on sen tuottamassa jatkuvassa kävijävirrassa. Hakukoneoptimointi on kenties tehokkain keino lisätä kävijäliikennettä verkkosivustolle ja sitä kautta myös asiakkaiden määrää, eli myyntiä. Lyhyesti sanottuna, hakukoneoptimointi on kullanarvoinen investointi monelle yritykselle.

Ei ole väliä, onko yritykselläsi verkkokauppa, fyysisiä tuotteita tai palveluita: jos asiakkaasi etsivät palveluitasi hakukoneessa, on järkevää tulla löydetyksi.

Miten hakukoneoptimointi toimii?

Hyvä lyhyt vastaus olisi sanoa, että hakukoneoptimointi on sekoitus myynnin psykologiaa ja markkinoinnin tekniikkaa. Hakukoneoptimoinnissa tutustutaan asiakkaan pään sisälle: hänen käyttämiin avainsanoihin eli Googlen (tai Bingin, Yahoon tai muun) käyttäjän tapaan löytää etsimälleen tiedontarpeelle vastine. Se voi olla mm. tietoa artikkelin tai bloggauksen muodossa, tuote, vertailu, asiakastarina, palvelu, toimiala, yrityksen nimi jne. eli mahdollisimman hyvä, asiakasta auttava tiedonjyvänen tai linkki verkkosivustolle.

Hakukoneoptimointi ei ole kuitenkaan yhdessä yössä tapahtuva muutos ja kytkin, joka aukaisee kävijävirran. Sen ytimessä ei ole mitään teknistä salaisuutta tai ratkaisua, jonka avulla liiketoiminnan näkökulmasta rahahanat aukeavat. Kyse on ennen kaikkea potentiaalisen asiakkaan, hakukoneen käyttäjän eli tiedonhakijan palvelemisesta.

Hakukoneoptimoinnissa usein kilpaillaankin, että kenellä on paras sisältö, joka auttaa ja vakuuttaa tiedonhakijan. Yleensä voittaja on myös se, joka kerää suurimmat kävijävirrat ja myös asiakkuudet. Kukapa meistä ei haluaisi olla verkon suosituin haluamillaan hakusanoilla?

Hakukoneoptimoinnin työ eli SEO-työ (Search Engine Optimization) usein lähtee liikkeelle tutkimalla ja valitsemalla liiketoiminnan kannalta keskeisimmät ja tärkeimmät avainsanat ja sanaparit, joita potentiaaliset asiakkaat käyttävät hakukoneissa.

Näin tehdään tutkimusmatka asiakkaan käyttäytymismalleihin: mitä avainsanoja, kysymyksiä ja termejä asiakas käyttää hakukoneessa. Lisäksi on tutkittava asiakkaan ostopolkua, eli miten hän oppii hakutulosten avulla kohdentamaan hakujaan tarkemmin. Harva osaa ensimmäisellä kerralla hakea juuri oikeaa termiä, mitä alalla käytetään.

Hakukoneoptimoinnin esimerkki #1: Piirustusputki (verkkokauppa)

Kuva: Kun Joose etsii piirustusputkea, tutkimusmatka voi alkaa hakusanoilla kuten ”sylinterin muotoinen laukku”, ”banderollin kuljetus”, ”kovamuovinen putki kuljetukseen” jne. Tässä tapauksessa Joose oli turvautunut sosiaalisen median voimaan ja kysyi sieltä ensin apua. Yhtä hyvin hän olisi voinut lyödä hakusanoja Googleenkin. Tästä löytyisi jo muutama hyvä vinkki laadukkaaseen sisältöön jolla voisi auttaa Joosea, mikäli hän olisi Googlessa etsimässä tietoa.

Opasta asiakasta eteenpäin ja vaikuta häneen selvitysvaiheessa

Haettaessa edellä mainitun esimerkin mukaisesti oikealla avainsanalla ”piirustusputki”, saadaan hakukoneen tuloksiin vaihtoehdoiksi erilaisia verkkokauppoja, joiden avulla käyttäjä oppii taas lisää. Nyt kannattaa muistaa, että käyttäjä ei välttämättä ole valmis ostamaan, nyt tehdään vasta tiedonhakua ja vertailua. Tämän ansiosta asiakkaan ostopolku jatkuu ja tiedonhaku syvenee.

Käyttäjälle tässä vaiheessa voisi olla tarjolla bloggauksia eli kirjoituksia, tai esimerkiksi video YouTubessa, jossa kerrotaan vaihtoehdoista, joilla banderollit ja julisteet selviävät kuljetuksesta tai postituksesta.

Tämän seuraavan stepin ansiosta hakukoneen käyttäjä oppii, että on olemassa kiinteitä sekä teleskooppimekanismilla toimivia piirustusputkia, joiden pituus vaihtelee teleskooppiominaisuuden ansiosta. Mikäli tämä on tärkeä ominaisuus hakukoneen käyttäjälle, voi hän tarkentaa hakusanaansa ”piirustusputki teleskooppi”, jolloin tuloksiin tulee juuri tarpeen täyttäviä ratkaisuja ja ostopäätös syntyy helposti tämän pohjalta. Tällöin hakukoneoptimointia kannattaisi tehdä jo tuotesivuille, jolloin käyttäjälle on tarjolla jo tuotteita joihin hän voi tutustua hintatietoineen.

Lisäksi Googlen Shopping-verkostossa (joka muuten rantautui Suomeen 2019) tuotteiden nimet on huomioitava hakukoneoptimoinnissa: mikäli haluat tuotteesi suoraan kuvan kera käyttäjän verkkokalvoille, on tuotenimen oltava oikea.

Mikäli yrityksen verkkokaupassa teleskooppi-mainintaa ei mainita suoraan URL-osoitteessa (esim. kauppa.fi/piirustusputki-teleskooppi/), tuotteen otsikossa, metakuvauksessa, ensimmäisessä kuvaustekstissä tai kuvatiedostossa (esim. piirustusputki-teleskooppi.jpg), ei avainsanoja käsittelevä hakukonekaan osaa löytää verkkokauppasi tuotetta silloin, kun käyttäjä hakee tietoa juuri spesifisellä avainsanalla.

Tämän takia joudut opettamaan hakukonetta, että sinun tuotteesi sisältää nämä ominaisuudet joita käyttäjät hakukoneissa etsivät.

Muista, että hakukone on jossain mielessä aika tyhmä. Opeta hakukonetta löytämään tuotteesi käyttämällä käänteistä psykologiaa: mitä hakukoneen käyttäjät tekevät ja hakevat? Tarjolla on avainsanatutkimukseen lukuisia ilmaisia työkaluja, mutta jos haluat tutustua pintaa syvemmälle, kannattaa tehdä kilpailija-analyysi samassa yhteydessä.

Tämän takia pitää osata asettua asiakkaan saappaisiin. ”Banderollin kuljetus rullassa” tai ”ilman taitoksia” voi olla hakutermi, johon kannattaa kiinnittää huomiota, jolloin yritykselläsi on mahdollisuus päästä hyvin varhaisessa vaiheessa tarjoamaan ratkaisuasi. Vastaavasti jos tarjoat kilpailevaa tapaa kuljettaa banderollia, kuten suojamuovia kiinteän putken sijaan, voisi bloggauksen otsikko olla ”piirustusputki vai piirustussuojamuovi – kumpi on parempi?”. Näin voit ohjata hakukoneen käyttäjän ostokäyttäytymistä eduksesi.

Mitä seuraavaksi tapahtuu asiakkaan tiedonhakuprosessissa?

Kun kävijä saapuu verkkokauppaan tutkimaan ko. tuotetta, on tärkeää, että kävijä saadaan viihtymään verkkokaupassa mahdollisimman pitkään. Tämä on yksi tärkeimmistä metriikoista. Kahden lauseen tuotekuvaus tai sivu on ns. zombie-sisältö. Aiheutat sillä enemmän harmia kuin hyötyä itsellesi. Siitä ei Googlekaan pidä.

Tämän takia jokaisella tuotesivulla olisi hyvä olla vähintään 300-400 sanaa sisältöä ko. tuotteeseen tai tuoteperheeseen liittyen. Mieluusti uniikkia sisältöä per jokainen tuote, jotta hakukoneen näkökulmasta kävijä saadaan viettämään riittävästi aikaa verkkokaupassa. Tarjolla voisi olla myös aiheeseen liittyviä kirjoituksia, videoita, arvosteluita, linkkejä muihin tuotteisiin jne. jotta kävijän visiitti pysyisi pitkänä.

Yritä saada siis käyttäjä viettämään mahdollisimman pitkään sivustollasi.

Hakukoneoptimoinnissa käytetyn ajan ja sisällön määrä merkitsee korkeaa laatua

Googlen algoritmit toimivat monimutkaisesti. Yksinkertaistettuna tapahtuu seuraavaa: Google arvioi käyttäjäkokemusta ja laittaa kellon käyntiin heti, kun hakukoneen kävijä klikkaa hakutulosta.

Nyt kello käy. Mikäli kävijä katsoo sivun nopeasti muutamassa sekunnissa vain todetakseen, ettei tämä ollut sitä mitä hän haki ja kääntyy pois: Googlen algoritmi tulkitsee, ettei kävijä löytänyt avainsanalleen hyvää vastinetta.

Tämän ansiosta kyseisen sivun sijainti hakukonetuloksissa sillä avainsanalla laskee tämän seurauksena ennemmin tai myöhemmin.

Etenkin jos kilpailijoiltasi tulee tarjolle parempia sisältöjä, ne korvaavat pian yrityksesi tämänhetkiset hakukonesijoitukset.

Verkkokauppiaat tietävät tämän. Heillä on parhaimmillaan edessä urakka, jossa he joutuvat kirjoittamaan uniikit tuotekuvaukset kaikille 40 erilaiselle pipolle. Uniikit sen takia, että Google ei arvosta duplikaattisisältöä eli kopioi-liitä -tyyliin laiskasti optimoituja sisältöjä.

Vastaavasti mitä pidempään sivustolla viihdytään, klikataan muita sivuja auki: nämä toimenpiteet tulkitaan hakukoneen mittareissa laadukkaaksi sisällöksi ja oikeaksi sivustoksi juuri ko. avainsanalle, jolla käyttäjä saapui käytettyään hakukonetta. Tällöin ko. sivun sijoitus hakukoneen tuloksissa nousee vastaavasti.

Tämä on hakukoneoptimoinnin sääntö numero yksi, miksi hyviä, laadukkaita ja riittävän pitkiä sisältöjä tarvitaan. Mikäli verkkosivustosi tuote- tai palvelukuvaukset ovat lyhyitä sivuja, yritä laajentaa ne vähintään 300-400 sanaan. Bloggaukset voivat olla jopa 1000-2000 sanan pituisia jotta kävijän visiitti on riittävän pitkä. Ohjesäännöt koskevat niin verkkokauppoja kuin muita tuotteita, palveluita, konsultointia tai mitä tahansa aihetta käsitteleviä sivustoja, minne haluat kävijöitä. Mikäli yksittäisen sivusi sisältömäärä jää alle 400 sanaan, on todennäköistä, ettei se nouse hakukoneessa jo pelkästään sen takia. Ellei nyt kilpailijasi ole yhtä tohelo.

Kuulostaako kauhean työläältä? Ehkei parane kertoa, että bloggauksissa on todettu Backlinkon selvityksessä, että jopa 1750-2000 sanan bloggaus on suosituksena sisällön pituudelle silloin, kun halutaan lähteä kilpailluilla termeillä kisaamaan Googlen ykkössijoituksesta.

Hakukoneoptimointi ei ole pelkästään verkkokauppiaiden murhe, vaan jokaisen yrityksen ja yrittäjän asia, johon kannattaa perehtyä. Katsotaan seuraavaksi palveluun liittyvä esimerkki.

Yrittäjien koulutus hakukoneoptimoinnista, jossa Pirjo Virkkunen (Digilick) kertoo aiheesta erinomaisesti perusteet.

Hakukoneoptimoinnin esimerkki #2: Laulutunnit Tampere (palvelu)

Yrittäjyyskurssilla tapaamani Heini – nyt myös asiakkaani – perusti vuonna 2017 ohjelmatoimisto InterCanto Oy:n, joka tarjoaa mm. lauluesityksiä kuluttajille sekä yrityksille tapahtumiin, tilaisuuksiin ja juhliin. Klassisen koulutuksen saanut laulaja Heini tarjoaa lisäksi laulutunteja.

Alun perin mietimme, että sivustolle tulisi laulunopetuksesta alasivu nimellä ”Laulustudio”. Selvitimme taustatyönä, miten ja minkälaisia termejä Googlesta haetaan aiheeseen liittyen. Näin paljon keskimääräisesti termejä haetaan per kuukausi:

  • Laulustudio 30 krt/kk
  • Laulutunnit 320 krt/kk
  • Laulunopetus Tampere 110 krt/kk
  • Laulutunnit Tampere 170 krt/kk

Huomasimme heti, että termiä ”Laulustudio” eivät halutut asiakaspotentiaalit osaa hakea, eli kyseessä on enemmänkin oman palvelun myyntiin luotu ja brändätty tuotenimi. Olisi ollut virhe, mikäli verkkosivuston otsikkoon olisi valittu ”Laulustudio” avainsana.

Viimeinen termi ”Laulutunnit Tampere” on selkeästi kohdistetumpi termi ja suositumpi, joten päätimme valita verkkosivustolle URL-osoitteeksi /laulutunnit-tampere/, sijoittaa sivun ensimmäiseksi H1-otsikoksi ”Laulutunnit Tampere” (hyvä vaihtoehto olisi myös Laulutunnit Tampereella, Pirkanmaalla jne.), sekä sisällössä löytyy termejä kuten laulutunnit, laulunopetus. Tämän lisäksi yksi kuva on nimetty ”laulutunnit-tampere.jpg”.

Sanojen määrä sivulla on n. 600 sanaa.

Sivuston alasivu julkaisun jälkeen oli jo muutamassa kuukaudessa noussut Googlen toiselle hakutulossivulle. Tämä ei vielä tarkoita suurta kävijävirtaa, päinvastoin: yleensä tähdätään hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle, erityisesti sijoille 1-4. joita klikataan kuitenkin eniten. Nopea nousu on kuitenkin merkki siitä, että Google on jo ikään kuin ”testannut” ko. hakukoneoptimoitua laskeutumissivua jo hakukoneen käyttäjille, mitannut sen mukaan hakukoneen käyttäjän tekemiä toimenpiteitä ja huomannut, että ko. sivulta kävijä saa tarvitsevansa tiedon hakutermillään.

Saman vuoden aikana hänen yrityksensä laulutunti-laskeutumissivu oli Googlen 4. sijalla kohti ykkössijaa.

Haasteita voi olla matkalla, jotka vaikuttavat tuloksien syntymisen nopeuteen. Sellaisia ovat mm. alalla pitkään toimineet yritykset, joilla jo pitkään staattisena pysyneet, vakiintuneet sivustot ovat hakutulosten kärjessä. Nämä sivustot voidaan haastaa julkaisemalla mm. bloggauksia oikeilla avainsanoilla, jotka tukevat sivuston nousua hakutuloksissa, sillä Google rakastaa uusia sisältöjä.

Heini voisi oman palvelusivunsa lisäksi parantaa hakutuloksen sijoitusta julkaisemalla esimerkiksi uutisen tai bloggauksen ”Laulutunnit Tampereella – syksyn 2017 aikataulut” jolloin jälleen tärkeä avainsana esiintyy otsikossa. Google taas näkee, että tällä sivustolla on aiheeseen liittyvää sisältöä ja kokeilee, mittaa ja arvottaa sivuston alasivujen relevanttiutta satunnaisesti hakukoneen käyttäjille.

Googlen näkökulmasta uudet ajankohtaiset sisällöt ovat ruokaa nälkäisille tiedonhakijoille, joita kannattaa myös hakukoneen käyttäjille tarjota. Lisäksi, kun sisältöjen julkaiseminen ja tuottaminen on kumulatiivista, rakennat jatkuvasti yhä laajempaa digitaalista jalanjälkeä verkkoon sisältöjen avulla. Suomeksi: mitä enemmän teet sisältömarkkinointia verkkoon, sitä enemmän kävijävirtoja ajan myötä houkuttelet sivustollesi.

Määrä ei kuitenkaan korvaa laatua. Muista edelleen, että Google mittaa sisältöjesi vaikuttavuutta: kulutetaanko sisältöjä, kauanko sivulla viihdytään, katsotaanko siellä esimerkiksi video joka saa kävijän kuluttamaan lisää aikaa, klikataanko muita linkkejä sivustolla jne. Mikäli sisältösi on huonoa, pitkäveteistä, ei liity sivun otsikkoon tai muihin avainsanoihin, kävijät eivät kuluta sisältöä ja poistuvat sivustolta. Silloin sivuston sisällöt eivät myöskään nouse hakutuloksissa. Sisällöntuotantoon tämä asettaa haasteita: ymmärtääkö sisällöntuottaja riittävän hyvin yrityksen tuotteiden/palveluiden edut sekä potentiaalisen asiakkaan arjen, johon tuote/palvelu tarjoaa ratkaisun.

Teknologisesti asia on myös muuttunut ajan saatossa. Hakukoneoptimointi tarkoittaa myös mobiiliystävällisyyttä eli mikäli käyttäjä pakotetaan zoomaamaan sormilla sivua, jotta teksti olisi luettavaa, Google rankaisee hakukonenäkyvyyttäsi mobiililaitteella tehdyssä haussa, mikäli sivusto ei toimi pienellä ruudulla kiitettävästi ja nopeasti. Responsiiviset sivut ovat siis hakukonelöydettävyyden kannalta myös tekninen välttämättömyys nykypäivänä, kun yli puolet kaikista hakukoneen hauista tehdään mobiililaitteilla.

Muut seikat, jotka vaikuttavat hakukoneoptimointiin

Vaikka sisällöt ovat keskeisessä roolissa, on paljon myös teknisiä seikkoja jotka vaikuttavat hakukoneoptimointiin. Niitä ovat mm. sivustosi nopeus, edellä mainittu mobiiliystävällisyys, uniikki sisältö (ei duplikoitu), tekniset toiminnallisuudet (uudelleenohjaukset, 404-virhesivut) jne.

Hakukoneoptimointiin liittyy vahvasti myös ns. backlinkit. Backlinkit lyhyesti: ulkoinen tunnettu, arvostettu verkkosivusto linkittää sivustollesi. Mikäli saat yrityksesi mediatiedotteella läpi ja esimerkiksi Yle.fi tekee jutun, johon linkittää verkkosivustosi: onneksi olkoon, sait laadukkaan backlinkin.

Ei kuitenkaan sukelleta liikaa tässä kirjoituksessa backlinkkauksen maailmaan. On hyvä kuitenkin muistaa, että mikäli saat Googlen näkökulmasta merkittävälle sivustolle verkkosivustoosi kohdistavan linkin, parantaa se Googlen näkökulmasta yleisesti domain-osoitteesi kautta sivustosi vakuuttavuutta ja siten se nousee helpommin ylöspäin tuloksissa.

Sisältö on #1 syy miksi asiakkaasi käyttävät hakukonetta

Sisällöt ovat kuin hunajapurkki, joka houkuttelee asiakkaat luoksesi. Parhaat sisällöt tarjoavat aina arvoa lukijalleen. Voit vaihtoehtoisesti käyttää rahaa Google Ads -mainontaan, jolla saat itsesi ykkössivulle hakutuloksiin. On hyvä muistaa, että maksettuja mainoksia ei klikata niin usein kuin maksuttomia, orgaanisia hakutuloksia, koska maksettujen mainoksien arvostus on pienempi.

Kannattaakin kysyä itseltäsi, että haluatko kaataa rahaa Googlen mainontaan joka kuukausi 2000 € vai tehdä samalla rahalla laadukkaita sisältöjä, jotka tuottavat kävijäliikennettä sinulle vielä vuosien päästä täysin ilman veloituksia.

Lähde liikkeelle tuottamalla sisältöjä oikeilla avainsanoilla: selvitä mitä avainsanoja haetaan eniten hakukoneessa kuukausittain ja taklaa tiedonhakijoiden tarpeet. Julkaise hyvät sisällöt verkkosivustollasi esim. uusina alasivuina, uutisina, bloggauksina, joita voit jakaa myös omalle verkostollesi. Näin saat paitsi hakukonenäkyvyyttä kasvatettua, myös vakuutettua verkostosi seuraajat osaamisestasi ja pitää yllä muistijälkeä samalla olemassa olostasi. Puhumattakaan jos käytössäsi on uutiskirjetilaajien lista, jolle lähettää hyviä sisältöjä uutiskirjeen muodossa.

Aseta itsesi asiakkaasi saappaisiin: kun tiedonhakija saapuu verkkosivustollesi lukemaan vaikkapa bloggausta aiheesta, mitä voisit tarjota seuraavaksi? Toisen bloggauksen samasta aiheesta, tuotteen tai palvelun joka liittyy bloggaukseen? Linkki oppaan lataamiseen, tarjouspyyntölomakkeeseen tai ilmaisen testinäytteen tilaamiseen? Mieti aina sisällölle aktivointi, jos haluat mahdollisimman hyvän tehon sisällöistä irti.

Hakukoneoptimoinnissa oletkin pian sisällöillä vastannut käyttäjän erilaisiin tiedontarpeisiin, saanut herätettyä kiinnostuksen ja luottamuksen, sekä todennäköisemmän yhteydenoton anonyymiltä verkkosivuvierailijalta.

Voit myös ohjata verkkosivukävijän seuraamaan sinua sosiaalisen median kanavassasi, jos käy niin että aihepiiri on ajankohtainen mutta ostopäätös ei synny vielä ensimmäiseltä istumalta.

Tällöin vertailuvaiheen jälkeen harkintavaiheessa mentäessä ja edetessä kohti ostopäätöstä, voit varmistaa, että verkkosivukävijä muistaa sinut, kun päätöksen aika koittaa ja hän on jo seuraamassa yritystäsi Facebookissa/Instagramissa/jne.

Sisältö on #1 syy kun teet mainontaa

Vaikka hakukoneoptimoinnilla ja sisällöillä on tarkoitus korvata maksettua mainontaa, maksetulle mainonnalle on aina paikkansa. Se sopii monelle alalle ohjaamaan esimerkiksi ostoon tähtäävää termiä käyttävä hakukoneen käyttäjä sivustollesi. Tällaisia termejä ovat mm. tuotteiden ja palveluiden spesifiset nimet tai kiireellinen ostotarve (autonhinaus, kampaajan ajanvaraus jne). En siis väitä, etteikö mainoksia tarvittaisi. Ne ovat lisäksi tehokkaita keinoja laadukkaiden sisältöjen jakeluun käyttämällä kohdennusta tehokkaasti oikeille kohderyhmille, verkkosivustosi aiemmille kävijöille (remarketing) jne.

Google Ads -mainonnassa eli Googlen hakusanamainonnassa usein tähdätään ohjaamaan hakukoneen käyttäjä halutulle sivulle, halutulla avainsanalla. Tällöin ko. sivun sisällön tulisi puhutella mahdollisimman hyvin tiedonhakijan avainsanaan liittyen.

Mikäli kohdistat mainoksen termille ”robotti-imuri” ja tarjoatkin linkkinä tuotekategoriaa verkkokaupassasi, jossa on perinteisiä pölynimureita, kohdistus meni pieleen. Näitä tulee jatkuvasti vastaan, vaikka niitä on helppo kohdistaa ja poistaa avainsanalistoilta. Mikäli ohjaat kävijän sivulle, jossa kerrotaan robotti-imuristasi, näytetään videoilla kuinka se toimii, vertaillaan esimerkiksi muihin malleihisi, tarjotaan asiakkaiden antamia arvioita tuotteestasi, ulkopuolisten tahojen tekemiä tuotevertailuja ym. voit vakuuttaa kävijän helpommin ostamaan tuotteesi. Kuulostaa ihan loogiselta, eikö?

Kun ihmisen huomio on saatu mainoksella ja hän on klikannut, tullut tutustumaan sinuun, yritykseesi, tarjoamaasi, on sisältö tärkeässä roolissa. Mikäli hyppäät ilman esileikkiä suoraan asiaan ja tuputat ”osta osta!” -tyyppistä viestiä, lyhyellä kuvaustekstillä, pakottaen lisäämään tuotteen suoraan ostoskoriin, et osaa puhutella asiakasta oikein.

Tällöin mainosbudjettisi kuluu hukkaan ja mainoksesi tehokkuus on huono.

Verkkosivuilla oleva sisältö tulisi olla parhaiten hiottu myyntipuheesi. Tee mielikuvitusleikki: kuvittele, että potentiaalinen asiakas istuu vastapäätä sinua. Nyt luet hänelle ääneen verkkosivustosi sisällön, jolle haluat ohjata hänet mainoksellasi. Jos sisältösi kuulostaa kornilta eikä toimi mielikuvitusasiakkaan vakuuttamiseen, miksi se toimisi verkossa?

Yleensä nyrkkisääntönä on, että mitä kalliimpi tuote, sitä enemmän on syytä panostaa sisältöihin.

Kun myyt 1000 euron laitetta, ostaja haluaa vakuuttua siitä, että se on hyvä tuote. Sama pätee silloinkin, jos kyseessä on kallis palvelu. Nyt mietit, että pitääkö tehdä sisällöltään pitkä landing page jossa kerrotaan 30 eri asiaa aiheesta kerralla. Ole huoleti: kaikkea ei ole pakko kertoa kerralla. Ihminen oppii parhaiten pienin palasin asioista.

Ostaessa kameraa, jossa on 300 ominaisuutta, käyttäjä voi olla kiinnostunut vain muutamasta, joka koskettaa häntä ja hänen tarpeitaan. Silloin artikkeli tai video kameran soveltuvuudesta makrokuvaukseen voi vakuuttaa hänet kuin kahden tunnin maraton-video, jossa esitellään kaikki kerralla.

Tällöin sisällöntuotanto ja artikkeleiden/videoiden mainostaminen, jossa käydään läpi muutama tärkeä asia, voi olla tehokkaampi kuin yksi iso megasivu jossa yritetään ratkaista kaikki maailman ongelmat kerralla.

Muista muistijälki! Voit kohdentaa laadukkaita sisältöjäsi, bloggauksiasi, videoitasi ym. aiemmin verkkosivustollasi käyneelle anonyymille vierailijalle hyvin edullisillakin mainosbudjeteilla. Näin törmäytät brändiäsi, tuotettasi/palveluasi jo aiemmin verkkosivustollasi vierailleeseen ja lämmittelet häntä hiljalleen kohti ostotapahtumaa.

Sisällöt jatkavat näin myyntityötä puolestasi siinä vaiheessa, kun tiedonhakija hakukoneesta verkkosivustollesi saapuessaan ei vielä halua ottaa yhteyttä yritykseesi ja jatkaa matkaa ostoprosessiin liittyvällä ostopolulla joko harkiten tai vertaillen.

Summataan siis vielä

Asiakkaasi tekee hyvin pitkälti itsenäisesti tiedonhakua verkossa. Tämän takia on elintärkeää ja järkevää palvella asiakasta eri tiedonhaun vaiheiden aikana. Vaiheissa, kun vasta selvitetään asiaa, ei tunneta alan termejä tarkkaan ja lisätään tietämystä. Vaiheissa, kun oikeat termit löytyvät, niitä tarkennetaan ja vertaillaan vaihtoehtoja. Asiakas ei siinä vaiheessa vielä soita yritykseesi tai jätä tarjouspyyntöä.

Ilman hakukoneoptimoituja sisältöjä asiakkaasi on vaikea tavoittaa verkossa ilman jatkuvia mainoskustannuksia. Voit luoda tietoisuuden itsestäsi sosiaalisen median avulla, mutta jos kohdistat liian varhaiseen tiedonhaun vaiheeseen ”osta nyt!” -kehoitteella myyntiviestisi, saat kävijäliikennettä sivustollesi mutta et hyvällä konversiolla kauppaa.

Esimerkki: jos kävijä hakee esim. ”painepesuri autolle”, hän haluaa vasta tutustua aiheeseen ja saada vinkkejä. Silloin hän tuskin ostaa ensimmäistä, joka kävelee vastaan mainoksessa. Kun hän hakee esim. ”Kärcher K4 Premium”, hän on jo lähempänä ostopäätöstä, etsii tuotearvosteluita, kokemuksia, testivideoita, hintatietoutta sekä paikkaa, mistä ostaa tuote (kivijalka, verkkokauppa..).

Vaikka yrityksesi olisi tunnettu jolla tehokas puskaradio toimii taustalla suosittelemassa, joudut aina vakuuttamaan uuden asiakkaan ennen kuin hän ottaa yhteyttä yritykseesi. Silloin hän googlettaa yrityksesi, tuotteesi, palvelusi tai toimialasi yleisimmillä termeillä. Hän katsoo läpi sosiaalisen median kanavasi, oletko aktiivinen, minkälaista viestiä ja sisältöä sinne tuotat. Voit hyvin helpoilla keinoilla parantaa näkyvyyttäsi ja uskottavuuttasi verkossa erilaisten sisältöjen avulla – mieluusti jatkuvana työnä.

Sisällöt jotka tuovat asiakkaasi luoksesi ovat inbound-markkinoinnin kulmakiviä. Älä siis lähde toteuttamaan sisältövetoista markkinointia ilman hakukoneoptimointia.

Innostuitko aiheesta? Englanniksi aiheen tiimoilta löytyy paljon tietoa mm. searchenginejournal.com sivustolta.

PS. Tässä bloggauksessa on 2420 sanaa ja se on tehty hakukoneoptimointi edellä.

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.