Hakukonemainonta Google Ads palvelussa tarkoittaa mahdollisuutta saada oman yrityksen mainos maksuttomien eli orgaanisten hakutulosten yläpuolelle. Googlessa on tällä hetkellä varattu 4 maksullisen mainoksen paikkaa orgaanisten hakutulosten yläpuolelle, sekä 4 paikkaa orgaanisten hakutulosten alapuolelle.
Näin ollen Googlen hakutuloksissa näkyy yhteensä 8 mainosta maksimissaan etusivulla. Normaalisti Googlen etusivulla näytetään maksimissaan 18 tulosta: etusivulla on maksimissaan 8 mainosta ja 10 maksutonta hakutulosta.
On tunnettu fakta, että orgaaniset hakutulokset kiinnostavat ihmisiä enemmän, eivät maksetut mainokset. Jokainen eurojaan Google Ads-mainontaan käyttänyt tietää, että konversio maksetulla klikkaajalla on pienempi kuin orgaanisella. Maksetut mainokset kuitenkin tehokkaasti kohdennettuna ja suunniteltuina ovat erinomainen keino lisätä kävijävirtaa verkkosivustolle. Sitä kannattaa käyttää tai kokeilla silloin, kun hakukoneoptimointityö on esimerkiksi kesken tai sivusto on uusi, jolloin hakukonenäkyvyys on hetken aikaa nollissa.
Jokaisen yrityksen etu on erottua Googlen hakutuloksissa juuri oikeilla hakutermeillä, joita asiakkaat käyttävät, eikö vain?
Epävirallisen tiedon mukaan Google reagoi uuteen sivustoon/domainiin n. 3 kuukauden kuluttua ensimmäisestä indeksoinnista. Ensimmäisen kolmen kuukauden aikana on siis turha odottaa suurta hakukoneliikennettä. Esimerkiksi tämän takia webbitiimimme valmistaa asiakkaamme verkkosivut usein julkisessa domainissa, hyvin varhaisessa vaiheessa, jolloin sivuston kehitystyön aikana ehtii Google jo reagoimaan uuteen verkkotunnukseen ja mahdollisesti jo sisältöihinkin.
Mitä tehdä, jos et halua odottaa tuloksia vaan haluat kävijöitä sivustollesi heti?
Tällöin voit ostaa näkyvyyttä ja kävijöitä Google Adsin kautta. On hyvä tietää, että hakukoneoptimoinnin suhteen erittäin kilpailuilla hakusanoilla voi olla työn ja tuskan tuloksena saada oma sivustosi Googlen etusivulle. Mitä suositumpi avainsana, sitä pidempi aika on nousta Googlen TOP3 sijoille.
Jos yritykselläsi ei ole aikaa odottaa 6-12kk hakukoneoptimoinnin toimenpiteitä, hyödynnä hakukonemainontaa. Tällöin Google Ads voi olla alastasi riippuen tarpeellinen, jopa elinehto selviämisellesi. Lue lisää bloggauksestamme mitä on hakukoneoptimointi, ja miksi se vaatii laadukkaita sisältöjä.
Nämä seikat vaikuttavat mainonnan kannattavuuteen Google Ads:ssa
Harkintavaiheessa kannattaa aina tutustua Google Ads -mainonnan hintoihin. Mikäli alallasi on runsaasti kilpailua Google Ads:ssä, nostaa se mainonnan klikkihintoja. Hakukonemainonta toimii huutokauppaperiaatteella. Yksinkertaistettuna jos 20 eri yritystä määrittävät mainoksilleen hinnat, Google valitsee näytettävät mainokset korkeimpien tarjouksien mukaan.
Nyt kun sanoin, että näin tämä menee yksinkertaistettuna, oikeasti asiaan vaikuttaa muutama muukin asia, kuten mainoksen laadun arviointi Googlen algoritmilla. Ei sukelleta teknisiin yksityiskohtiin liikaa vielä tässä bloggauksessa.
Eli: mikäli mainostajia on runsaasti, mainostajat määrittävät budjetit avainsanoille joita käyttäjät hakevat hakukoneesta ja sen mukaan määräytyy myös klikkauksen hinta. Olen asiakkaillani nähnyt edullisia hakusanoja 0,05-0,10 €/klikki hintaluokassa ja sitten toisaalta nähnyt ääripään, yli 3-4 €/klikki hintoja.
Klikkihinnoittelun takia mainostaminen on yksinkertaista: veloitus tililtäsi menee ainoastaan silloin, kun joku klikkaa mainostasi. Tästä käytetään myös lyhennettä PPC eli Pay-Per-Click. Klikkihinta on yksi asia jota optimoimalla voi säästää mainonnassa. Aina ei kannata valita kaikista kilpailtuja avainsanoja, joissa hinta on suurin. Maksavan asiakkaan voi saada edullisemminkin sivustolleen.
Tällöin kannattaa mainosten raportointi- ja optimointityössä arvioida mainoksen klikkaajan laatua. Kaikki klikkaajat eivät ole samanarvoisia. Voi joskus olla niin, että kalliimpi avainsana tuo sivustollesi laadukkaamman kävijän ja tällöin on järkevää maksaa kalliimmasta mainoksesta.
Mainoksen tehokkuutta ja laatua kannattaa seurata verkkosivustolle määriteltyjen mittareiden avulla. On täyttä hulluutta tehdä mainoksia ja vain odottaa kauppaa silmät kiinni. Mainoksia kannattaa aina mitata ja testata, optimoida ja parantaa.
Näin mittaat kävijäliikenteen laatua
Aseta tavoitteeksi Google Analyticsiin esimerkiksi tarjouspyyntölomakkeen täyttö, hinnastosi lataaminen, verkkokaupassa tavoitteena toimii tietenkin tuotteen lisääminen ostoskoriin ja tilaaminen. Näin voit seurata Google Analyticsin avulla, miten mainoskampanjasi tehoaa: mikä on tehokkain avainsana, mainos tai mainoksen kohdennuksen lisäominaisuus (kuten käyttäjän segmentointi, kellonaika, sijainti missä käyttäjä sijaitsee, päätelaite jota hän käyttää jne).
Näet samalla, kuinka pitkään eri mainoksen kautta sivustollesi saapuva kävijä viihtyy, klikkaileeko hän muitakin sivuja vai eikö sivu yksinkertaisesti toimi riittävän hyvin. Silloin korjaat sivua toimivammaksi sisältöjen osalta ja kokeilet uudestaan.
Esimerkki kohdentamisesta sijainnin suhteen: tuskin haluat mainostaa nakkikioskia Ylöjärven keskustassa muille kuin ylöjärveläisille. Espoolaista ei nakkikioskisi mainos kiinnosta. Tai sitten sen on oltava aivan eeppinen snägäri, jotta saat asiakkaan Espoosta asti lähtemään maistamaan herkkujasi.
Tärkein kysymys: saako mainonnalla OIKEASTI lisää myyntiä?
Tätä kaikki kysyvät, ”voinko saada Googlessa mainostamalla lisää kävijöitä sivustolleni ja myyntiä yritykselleni?”. Hyvin tehtynä kyllä. Mikäli tuotteesi kate on euromääräisesti pieni ja mainonnan kulu korkeampi kuin kate, mainonta ei välttämättä ole järkevää. Siksi Ads-pajatson ROI:ta pitää seurata.
Kuvitellaan että myyt 30 euron tuotetta jonka kate on 10 euroa. Mikäli mainontasi konversioprosentti on 1% eli yksi sadasta mainosta klikannut ostaa tuotteesi, voit maksimissaan mainostaa 10 eurolla per ostotapahtuma/uusasiakas. Tällöin klikkihinta ei voi olla yli 10 snt/klikki, koska tällöin olet käyttänyt katteesi 10 euroa. Kymmenellä eurolla saat 100 kävijää sivustollesi, joista yksi ostaa, jos konversioprosentti täsmää.
Tämä on yksi vaihe jota kannattaa ja pitää mitata. Asiakkaan ostopolku tosin ei välttämättä lopu siihen, eli mikäli et saa heti kauppaa, se ei tarkoita sitä, etteikö asiakas voisi joskus ostaa sinulta, joka klikkasi mainosta ja tutustui tarjontaasi. Adsin avulla voit lisäksi mainostaa hakukoneen ulkopuolella, Googlen Display-verkoston kautta eri nettisivuilla. Voit tehdä esimerkiksi Display-mainoksen tehostamaan hakukonemainontaasi. Kuvitellaan yksi asiakkaan ostopolku mainonnan näkökulmasta:
- hakukoneen käyttäjä klikkaa mainostasi ja saapuu sivustollesi
- hän jää vielä pohtimaan asiaa tai hänet keskeytetään, kollega töissä tai lapset kotona jne. eli ostoprosessi jää kesken
- myöhemmin hän surffailee muualla verkossa, ja näkee yrityksesi mainoksen toisella sivustolla, jossa on Google AdSense käytössä: eli ko. sivusto/blogi saa mainostuloja Googlen Display-verkoston mainosten avulla
- näin Google Adsin avulla voit Display-mainoksella kohdistaa aiemmin verkkosivustollasi vierailleelle mainoksesi uudestaan ja tehostaa muistijälkeä, yrittää saada hänet toimimaan uudestaan
- lisävinkki: tarjoa Display-mainoksessa jokin bonuskoodi tai etu, joka on voimassa vain hetken, jolloin voit saada kävijän nopeasti takaisin sivustollesi tekemään ostotapahtuman loppuun asti.
Totta kai, jos asiakkaasi on toistuvasti ostava asiakas, voi ensimmäinen ostotapahtuma mennä jopa tappiolliseksi, jos saat asiakkaasta kanta-asiakkaan. Vastaavasti jos myyt asiakkaalle tuotteen tai palvelun jota hän ei osta välttämättä uudestaan kuin vasta 5 vuoden päästä, kannattaa asiakashankinnan hinta harkita tarkkaan, sekä sen tavoitteet ja arvo.
Puhumattakaan jos olet vasta aloittanut yrittäjä ja kaipaat arvosteluita verkkokauppaasi tai Facebook-sivullesi, voi uusasiakashankinnan hinta olla sen takia tappiollista, kun luot brändillesi uskottavuutta, seuraajakuntaa ja sosiaalista hyväksyntää. Riippuu siis ihan täysin tuotteesi tai palvelusi sekä asiakassuhteesi pituudesta ja mallista, miten mainontaa kannattaa käyttää tehokkaasti.
Googlen Adsin tutoriaalissa esitellään Display-mainos ja kuinka sellainen luodaan:
Onko Facebook Google Adsin kovin kilpailija?
Googlen hakukonemainonnan kova kilpailija on ehdottomasti Facebookin Meta Ads, jonka avulla mainoksen saa esille Facebookiin ja Instagramiin. Lisäksi myös Facebookin ulkopuolisille sivustoille joissa on käytössä Facebookin Audience Network -mainokset. Audience Network on saman tyyppinen kuin Display-mainos.
Toimintamalli Facebook-mainoksissa on kuitenkin ihan erilainen: Googlessa käyttäjät hakevat tietoa, yritystä, tuotetta, palvelua, ongelmaa tai ratkaisua. Facebookissa törmäytät itsesi tehokkaan kohdennuksen avulla, eli mainos voi herättää tarpeen ihmiselle, joka voi olla uinuva, potentiaalinen asiakas. Facebookissa käyttäjä ei vielä osaa hakea tuotetta tai palvelua, mutta hänelle voidaan antaa kipinä sellaisen tarpeesta. Tähän hyvänä esimerkkinä sopii vuodenaikoihin liittyvät tuotteet kuten vaatteet.
Facebookissa voit hyödyntää kuvaa tehokkaasti osana mainosta. Käyttäjä heti näkee mistä on kyse. Googlen hakukonetuloksissa se ei olekaan yhtä yksinkertaista, minkä takia kohdennus, tekstien suunnittelu ja puhuttelevuus on tärkeässä roolissa.
Jos asiakas etsii paksua untuvatakkia, hän ei välttämättä ole kiinnostunut klikkaamaan mainosta joka vie sinut villatakkeja esittelevälle sivulle. Tällöin tuotteesi kohdistamisessa kohdennuksen tarkkuus auttaa parantamaan mainoksesi klikkaajien konversiota: eli kuinka moni on oikeasti kiinnostunut tuotteesta klikkaamisen jälkeen.
Mistä tiedät, mitä avainsanoja kannattaa käyttää?
Selvitystyötä ja mainosten suunnittelua varten kannattaa tutustua Google Adsin Avainsanojen suunnittelijaan. Sen avulla saat selville, minkälaiset hakumäärät avainsanoihin kohdistuu, jolloin osaat valita oikeat avainsanat joilla mainostaa. Lisäksi voit tehdä tarkennukset oikeille hakusanoille, jotta saat parempia klikkaajia mainoksellesi.
Yllä nähdään, että termiä ”naisten untuvatakki” haetaan keskimäärin 480 kertaa kuukaudessa, kun termiä ”naisten parkatakki” haetaan 320 kertaa kuukaudessa. Nämä ovat jo tarkemmin kohdistettuja termejä, joiden avulla etsitään ja tutkitaan haluttuja malleja. Seuraavaksi käyttäjä voi kenties löytää valmistajia ja malleja, joiden nimeä haetaan seuraavaksi Googlesta. Tällä tavoin käyttäjä tekee nopean hintakilpailutuksen ja varmistaa, että hänen haluamansa väri ja koko ovat saatavilla ko. verkkokaupassa, josta hän päätyy ostamaan.
Vastaavasti vaikka et myy verkkokaupassa tuotteita vaan palveluita, asiakkaasi tekee tiedonhaku- ja harkintavaiheen aikana vertailua ja etsii erilaisia sisältöjä teemaan liittyen. Kohdistamalla mainoksen Google Display-verkostossa voi tarjota tehokkaan keinon tutustuttaa hänet sinuun tiedonhaunvaiheen aikana.
Tunnistatko nyt elementtejä, miten itse käytät Googlea osana ostoprosessia? Asiakkaan ostopolku ei ole aina suora, jossa yhdellä hakusanalla tapahtuu ostopäätös ensimmäisen klikkauksen jälkeen. Monella alalla asiakkaan ostoprosessiin kuuluu vertailua, tutustumista, oivalluksia ja oppimista. Ei ole väliä myytkö teknisiä laitteita, aineetonta palvelua tai päivittäistavaraa.
Hakukonemainonta voi olla kuitenkin mielenkiintoinen tapa toimia, mikäli palveluntarve tulee yllättäen: esimerkiksi auton hinaus tai huolto. Tien päällä auton ratissa ei tuntia käytetä surffailemassa ja tutustumassa eri tarjontaan vaan otetaan usein se lähin, nopein ja luotettavin toimija. Silloin mainonnan funktiona on johdattaa mainoksen kautta ostava asiakas ottamaan välittömästi yhteyttä yritykseesi.
Kokeile ja testaa, miten voit hyödyntää hakukonemainontaa osana oman yrityksesi myynnin lisäämistä. Tsemppiä tekemiseen!