Asiakascase: 5 verkkokauppaa ja 3,5 M€ kasvu

Julkaistu: 5.4.2024
Kirjoittaja: Tommi Puuska

“Enemmänkin Tokmannia, kuin Stockmannia”

Ja se toimi. Vain reilussa 4 vuodessa liikevaihto saatiin nostettua alle 100:sta tuhannesta yli 3,5 miljoonaan euroon. Lattia-alalle syntyi Suomen nopein kasvutarina, joka toteutui puhtaasti inbound-markkinoinnin perusoppien avulla.

Kyseessä oli Vinyylilattiakaupan brändin ja verkkokaupan rakentaminen alkuvuodesta 2018. Brändiin haluttiin liittää mieluummin käytännöllisyys ja edullisuus, kuin premium ja luksus. Tarkoituksena oli olla hintahäirikkö ja panostaa kulurakenteen minimointiin, joka näkyisi suoraan tuotteen edullisuudessa.

Silloin brändi-ilmeessä saa edullisuus ja tietynlainen kotikutoisuus näkyä. Esimerkkiä otettiin rajujen alennushintojen takia tunnetuista suomalaisista brändeistä ja heidän markkinointiviestinnästä.

Tällä suunniteltiin ensimmäistä vaihetta, eli markkinoille breikkaamista. Hintaa olisi tarkoitus nostaa myöhemmin, kun saadaan uskottavuus ja luotettavuus synnytettyä brändille.

Palataanpa ensin hieman taaksepäin.

Kesällä 2017 kaikki alkoi bambulattioista

Elettiin huhtikuuta vuonna 2017.

Olin ollut yrittäjänä vasta puolen vuoden ajan. Bambumieheksi tituleerattu Jukka-Pekka Kallio huhuili Facebook-ryhmässä apuja markkinointiinsa.

Heitin hänelle muutaman idean ryhmän keskusteluun. Social sellingiä, joku sanoisi. Ja se toimi. Jukka-Pekka halusi ottaa yhteyttä.

Tästä kaikki lähti. Kysymys Yrittäjät-ryhmässä.

Annoin muutaman idean ja kommentin, ja pian olimme suunnittelemassa Kallion ensimmäisen brändin eli Nordic Bamboon markkinointia.

Nordic Bamboo nimensä mukaisesti on bambulattioihin erikoistunut yritys. Jopa 2,5-kertaa tammiparkettia kovempi bambulattia on muualla maailmalla tunnetumpi tuote kuin Suomessa.

Ehkä syystäkin.

Meillä Suomessa ei bambu kasva.

Kallio oli yrityksensä takia saanut lisänimen ”Bambumies” erään asiakkaan takia, joka muisti hänet bambulattioista ja keksi nimen Bambumies.

Bambulattioita ei osattu hakea  – piti siis sivistää lattiaostajia

Kehitin bambulattioihin liittyvää sisältömarkkinointia, jota testasimme monella eri tavalla. Bambulattioita ei haettu hakukoneista koska tuotetta ei tunnettu, eikä sen takia osattu hakea.

Oli siis hyvin erilainen tilanne markkinoida tuotetta, kun hakukoneoptimointia ei voinut hyödyntää puhtaasti bambulattia-hakuihin liittyen.

Oli siis ensin sivistettävä asiakkaita, jotka etsivät lattioita, että mitä bambulattia on, miten se vertautuu esimerkiksi tammiparkettiin tai kovasti suosiotaan nostavaan vinyylilattiaan nähden.

Bambumies ei halunnut jäädä yhden tuotteen varaan, vaan harkitsi valikoimaansa myös vinyylilattioita.

Yrityksen nimen ja brändin takia tuotteita ei voisi (tai kannattaisi) myydä Nordic Bamboon nimen alla.

Heitin Bambumiehelle ehdotuksen:

”Mitä jos mä teen sulle verkkokaupan ja hoidan somen, hakukoneoptimoinnin, mainonnat ja markkinoinnit. Et maksa mitään, vaan tehdään provisiona?”

Tästä se lähti. Lähdin suunnittelemaan Vaasassa asuvan yrittäjän uutta verkkokauppaa ja brändiä, konseptia, testaten kaikki oppini mitä tiedän inbound-markkinoinnista.

Varastoksi ja pääkallopaikaksi valikoitui Lapua – josta myöhemmin kasvoi lattioiden pääkaupunki.

Vapaat kädet tehdä tuotti nopeita tuloksia

Suunnittelimme brändiä, joka erikoistuu vinyylilattioihin. Siten asiakaskin tietää, että luotteet ovat ensiluokkaisia.

Hifikaiuttimia ostava menee todennäköisemmin ostamaan kaiuttimensa hifiliikkeestä kuin Prismasta. Siksi vinyylilattioille erikoistunut kauppa oli aika yksinkertainen nimeltään: näin syntyi Vinyylilattiakauppa.fi.

Nimikin auttoi hakukoneoptimoinnissa.

Teimme kuitenkin yhden virheen.

Google Trendsin mukaan 2017-2018 vaihteessa taustatyötä tehdessämme olivat ”vinyylilattia” ja ”vinyylilankku” avainsanat miltei yhtä suosittuja.

Tänä päivänä tilanne on eri. Vinyylilankku on suositumpi. Sitä googlataan yli 13 000 kertaa kuukaudessa. Vinyylilattiaa vain alle 7000 kertaa kuukaudessa.

Olisi siis kannattanut mieluummin valita VinyyliLANKKUkauppa.fi

No, tämä ei osoittautunut pahaksi virheeksi siitä huolimatta.

Rakensin verkkokaupan WordPressin ja WooCommercen avulla. Verkkokaupan ilme oli hieman kotikutoinen tarkoituksellakin, koska se sopi brändiinkin siten paremmin. Varsinkin kun brändin alkuvuosien strategiaan valittiin edullisuus, eli brändin haluttiin olevan enemmänkin Tokmannia, kuin Stockmannia.

Yksin toteuttaminen madalsi kustannuksia aika tavalla, sillä suunnittelin logon ja kaikki visuaalisen elementit ja grafiikat.

Ja virallisestihan en ole graafikko, mutta Photoshop ei ole outo työkalu valokuvausharrastus-taustani takia.

Projekti starttasi tammikuussa 2018 ja helmikuussa 2018 verkkokauppa aukesi.

Kuva: Somessa Bambumiehen henkilöbrändiä rakennettiin heti alusta lähtien. Positiiviset uutiset ja kasvutarinat saivat aina hyvin reaktioita aikaiseksi.

Olin valmistautunut siihen, että verkkokauppa ei tule näkymään Googlessa vielä puoleen vuoteen. Tämä johtuu Googlen tavasta testata uusia verkkotunnuksia ja niiden sisältämiä sisältöjä.

Googlen näkökulmasta ajatellen uusi verkkotunnus on aina vieras ja epäluotettava.

Jokainen uusi verkkotunnus joutuu tämän takia kokemaan ns. kuolemanlaakso-vaiheen, joka kestää noin puolen vuoden ajan.

Tällöin ei voitu nojata täysin hakukonenäkyvyyden tuomaan liikenteeseen, vaan päädyimme testaamaan sekä Facebook- ja Instagram-mainontaa, mutta myös Google Ads hakusanamainontaa.

Meitä kiinnosti erityisesti se, kuinka paljon asiakashankintahinta on mainonnan avulla.

Tämä määräisi myös mainontabudjetin tarpeen ensimmäisenä vuonna.

Ja olipa hienoa nähdä, miten mainonta lähti heti tuottamaan liidejä – eli mallipalatilaajia. Ja valtavan hieno prosentti mallipalatilaajista päätyi tilaamaan itse lattiankin.

Kauppa siis kävi jo ensimmäisestä vuodesta lähtien erittäin kannattavasti.

Varastoa ei tarvittu alkuun suuresti, jotta madallettiin ensimmäisen vuoden taloudellista riskiä. Ensimmäinen vuosi on monella muullakin toimialalla hyvin hitaan kehityksen vuosi, jossa tunnustellaan alaa ja hiotaan markkinointi- ja myyntikoneisto kohdilleen.

Kuva: Rakensin lattiatilaajia varten sähköpostiautomaation, jossa pyydettiin lattian ostaneita asiakkaita lähettämään kuvia lattioistaan. Käytin näitä kuvia Vinyylilattiakaupan somessa ja erityisesti remarketing-mainonnassa. Saimme asiakkaiden avulla ”Social Proofia” luotua verkkoon kuvien ja asiakkaiden arvosteluiden muodossa. Palkitsimme kuvien lähettäjiä arvonnoissa pienillä sisustusaiheisilla lahjoilla (kuvassa).

Kuva: Lattioista saimme käyttöön kuvia asiakkailta yhteistyötä tekemällä. Näitä kuvia käytimme etenkin remarketing-mainoksissa. Hoidin yhteistyökuviot sosiaalisen median vaikuttajien kanssa.

Sähköpostimarkkinointi lämmitteli liidejä

Ensimmäisen puolen vuoden aikana olin ehtinyt rakentamaan perusasiat kuntoon. Verkkokaupasta pystyi tilaamaan mallipalat vinyylilattioista ilmaiseksi. Mallipalatilaaja sai ilmaisia mallipaloja vastaan sähköpostimarkkinointia – GDPR:ää kunnioittaen tietenkin asiakkaan antamalla luvalla.

Sähköpostimarkkinointi rakennettiin MailChimpin avulla. Sen tarkoituksena oli lämmitellä liidejä eli lisätä luottamusta, tarjota tietoa, palvella asiakasta ennen ostopäätöksen syntymistä.

Verkkokaupasta mallipalatilaajan tieto välittyi MailChimpiin, jossa käynnistyi automaatio. Automaatio lähetti alkuun 3-4 viestiä, jossa kerrottiin vinyylilattioiden eduista ja kuinka Vinyylilattiakaupan tuotteet eroavat muihin vinyylilattioihin nähden.

Kuva: Sähköpostiautomaatiossa viimeinen viesti oli perinteisen sähköpostin näköinen viesti, jossa kysyttiin henkilökohtaista sähköpostiosoitetta käyttäen, että onko vinyylilattian osto edelleen ajankohtainen asia mallipalan tilauksen jälkeen.

Tämä yllä kuvattu sähköposti-viestikikka perustuu Tuplaamon lanseeraamaan 9 sanan sähköpostiin.

Ongelma nimeltä vinyylikorkki

Oppia tuli ensimmäisen vuoden aikana siitä, että todella moni vinyylilattiaa harkitseva potentiaalinen asiakas oli ihastunut vinyylikorkkilattioihin. Syykin oli selvä: se oli lämpimämpi kuin laminaattilattia ja hiljaisempi.

Tai näin ainakin heille sitä oli markkinoitu ja suositeltu mm. tuttavien puolelta.

Ikävä kyllä vinyylikorkkilattioissa oli yksi ongelma. Ne perustuivat HDF-rungolle, joka suomeksi tarkoittaa puupuristeella valmistettua runkoa.

Tämä puun ja sidosaineiden (=liiman) avulla valmistettu runko ei kestä kovin hyvin kosteutta ja vettä esimerkiksi keittiöissä ja eteisessä.

Vinyylilattiakaupan vinyylilattioissa tätä ongelmaa ei ollut. Niissä runko oli pääosin komposiittia eli PVC:tä.

Meillä oli ongelma.

Miten saisimme opetettua ja sivistettyä lattiaostajia siitä, että markkinoilla on tarjolla uuden teknologian ja materiaalien avulla valmistettuja komposiittirunkoisia vinyylilattioita?

Inbound-miehenä tiesin vastauksen: bloggauksen avulla tietenkin.

Kirjoitin bloggauksen Vinyylilattiakaupan verkkokauppaan otsikolla ”Vinyylikorkki: lämpimin vinyylilattia vai valheellisesti markkinoitu?”

Aika raflaava, eikö?

Kuva: Hain rautakaupasta laadukkaan vinyylikorkkilattian palan (alla). Muistaakseni hinta oli lähelle 40 €/m2, eli keskivertoa laadukkaampi tuote. Otin palan ja upotin sen ämpäriin, jossa oli pohjalla vettä. Vinyylikorkin runko (alla) turposi, kuten kuva osoittaa. Yllä oleva Vinyylilattiakaupan vinyylilankku ei. Eli Vinyylilattiakaupalla oli käsissään teknisesti erinomainen tuote, mitä markkinoida. Markkinoijan unelma siis.

Bloggauksesta syntyi kovin myyntitykki

Bloggauksen julkaisu onnistui yli odotusten. Vinyylikorkki-bloggaus nousi nopeasti ensimmäisen vuoden loppuun mennessä Googlen TOP10 linkkeihin ja pian se valloitti ykkössijan.

Syy, miksi bloggaus nousi näin nopeasti hakutuloksissa, on looginen.

Lattiaostajat haluavat varmistaa, että yksi remontin ja rakentamisen kalleimpia materiaalivalintoja on pitkäkestoinen, laadukas ja kestävä.

Siksi bloggaus löysi heti lukijansa. Sisältöä klikattiin todella hyvällä klikkiprosentilla ja sitä myös kulutettiin (vietettiin aikaa sivustolla) erinomaisesti. Sisältö oli näiden mittareiden perusteella laadukas – siksi myös hakukone kuten Google nosti sen nopeasti ykköseksi.

Bloggaus liitettiin mukaan monikanavaiseen markkinointiin. Lisäsin sen mallipalojen tilaajalle lähtevään sähköpostiautomaatioon linkiksi osaksi viestintää. Ja raportteja tutkiessa totesimme, että sitähän luettiin ja klikattiin runsaasti.

Lisäsin bloggauksen myös osaksi remarketing-mainontaa. Remarketing eli aiemmin sivustolla käyneelle kävijälle näytettiin mm. Facebookissa ja Instagramissa, sekä Google Adsin Display-verkostossa linkki bloggaukseen.

Tämä yksittäinen bloggaus olikin yhtäkkiä yksi tehokkaimpia myyntimiehiä.

Sen sijaan, että myyjä yrityksessä soittaa mallipalatilaajat läpi, annoimme sisällön tehdä työt ja toimia myyjänä, vakuuttaa asiakkaat tuotteen korkeasta laadusta. Se oli myyjän rekrytointia huomattavasti kustannustehokkaampi tapa toimia. Panostimme sen jakeluun, jotta sen tehokkuus olisi paras mahdollinen.

Kehitin myös vinyylilattioiden markkinointiin uuden markkinointitermin. Aloimme puhua uuden teknologian vinyylilattioista, joita Vinyylilattiakaupassa oli myynnissä, nimellä ”Uuden sukupolven vinyylilattia”.

Termi oli niin hyvä, että kilpailijat alkoivat käyttämään sitä myös muutaman vuoden viiveellä.

Plagiointi on imartelun korkein muoto, sanotaan.

Pakko myöntää: taisin pölliä idean tähän jostain toisen alan ihan erilaisesta tuotteesta. Mutta hei – miksi keksiä pyörää uudelleen.

Termin ”uuden sukupolven vinyylilattia” ideana oli herättää psykologisesti lattianostaja ajattelemaan, että mitähän ne vanhan sukupolven vinyylilattiat ovat, eli kyseenalaistamaan ja pohtimaan, että vinyylilattioita ei välttämättä voi verrata toisiinsa helposti.

Tämän jälkeen kun vinyylikorkki-bloggaus tuli monelle asiakkaalle vastaan sähköposteissa ja mainoksissa, oli syntynyt erinomaisesti toimiva inbound-koneisto.

Googlen ykköseksi reilussa vuodessa

Verkkokaupan hakukoneoptimointi-työ onnistui erinomaisesti. Kesään 2018 mennessä eli reilussa 6 kk Vinyylilattiakauppa.fi oli jo TOP10 linkeissä eli Googlen etusivulla halutuilla avainsanoilla. Noin 12 kuukautta verkkokaupan julkaisun jälkeen olimme Googlen ykkösenä.

Voittajafiilis.

Sain aikamoiset kiksit, kun huomasin, että verkkokauppaan tulee tuhansia kävijöitä orgaanisesti eli maksuttomasti. Orgaaninen liikenne on myös maksettua mainontaa huomattavasti laadukkaampaa.

Inbound-markkinointi perustuu sisältömarkkinointiin, hakukoneoptimointiin ja ostajapersoonan johdatteluun kohti ostotapahtumaa.

Kaikki koneiston osat toimivat verkkokaupassa tehokkaasti jo ensimmäisen vuoden jälkeen. Tein kaiken inbound-markkinoinnin menetelmäoppien mukaisesti ja näin silmieni edessä sen tuottavan todella, todella kustannustehokasta asiakashankintaa.

Syntyi positiivisia ongelmia.

Tavaraa ei aina ollut riittävästi, mallisto ei ollut riittävän laaja, toimituksen ja varastoinnin kierron optimointi ei pysynyt täysin mukana. Inbound-markkinointi oli niin tehokasta, että törmättiin nopean kasvun ongelmiin. Pian oli rakennettava iso uusi halli keskelle Lapuan lakeuksia.

Kuva: Bambumiehellä oli syytä juhlaan nopean kasvun edessä. Yhteinen tekeminen oli todistanut, että digitalisaatio muutti lattian oston täysin. Lattioita fiilistellään kotona sohvalla ruudun välityksellä ja mallipalat tilataan postitse kotiin. Kuka jaksaa rautakaupoissa enää käydä tarjouksia kysymässä myyjiltä, jotka eivät tunne tuotteita eivätkä aina osaa kertoa niiden eroistakaan?

Sama konsepti kopioitiin viiteen (5) eri verkkokauppaan

Kovan kasvun keskellä päätimme kopioida konseptin myös Ruotsiin. Syntyi lähes kopio Vinyylilattiakaupasta nimellä Vinylgolvbutiken.se.

Sen lisäksi inbound-oppien avulla rakensin myös Nordic Bamboon verkkokaupan WooCommercella. Myöhemmin Bambumies otti valikoimaansa tammiparkettituotteet Lapua Floors brändin alla. Toteutin kaikki brändien verkkokaupat WooCommercella ja kopioimme konseptin toimimaan eri tuotteilla, eri hintasegmenteissä.

Kaikki oli valmiina maailmanvalloitukseen. Ensin Ruotsi. Sitten Saksa.

Saksaan kokeilimme emoyhtiön nimeä kantavaa NordicFloors.de brändiä, jonka alla myydään sekä vinyylilattioita, että tammiparkettilattioita. Kyseessä oli muista verkkokaupoista eroava konsepti, jolla halusimme selvittää vastauksen muutamaan kysymykseen:

  • Kun verkkokaupan/brändin nimi ei ole enää erikoisliikkeen nimi, vaikuttaako se asiakashankintahintaan ja konversioihin?
  • Riittääkö, että yrityksellä on omat tuotteet, oman brändin alla, joita myydään yhteisesti yhden verkkokaupan ja brändin alla?
  • Onko kahden tuotekategorian (tammiparkettien ja vinyylilattioiden) myynti toisiaan tukevaa toimintaa, eli syntyykö synergiaetuja ja hyötyjä? Vai onko kyseessä haitta, kun erikoisliikkeen kuten vinyylilattioihin erikoistuneen kaupan status katoaa?

Kaikkien verkkokauppojen markkinointia mitattiin ja optimoitiin dataan pohjautuen. Jokaiselle päätökselle oli oltava dataan perustuva peruste, sekä tavoite, joka haluttiin muutoksella nähdä.

Google Analytics tuli tutuksi työkaluksi ja laskin auki asiakashankintahintaa jokaisesta kanavasta.

Kuva: Timberwisen ja Parlan yrityskauppaa uutisoitiin hieman virheellisesti mediassa, johon tartuin Bambumiehen kanssa välittömästi. Olin kirjoittanut monia muitakin Bambumiehen somepäivityksiä haamukirjoittajana ja tämäkin syntyi hieman kieli poskella – mites muutenkaan. Päädyimme positiivisuuden kautta onnittelemaan Timberwisea yrityskaupoista muistuttaen, että kyllä Lapualla vielä parkettilattioiden valmistusta tapahtuu. Yli 570 tykkäystä sai postauksen leviämään kymmenille tuhansille ihmisille ilosanomana Lapualla valmistettavien parkettien eduksi.

Dataohjattua markkinointia

Data on ystävä. Data ei valehtele. Data ei petä. Dataa voi kylläkin tulkita väärin, eli analyysiin piti saada oikeita vastauksia ja tulkintoja.

Siksi inbound-markkinoijan tulee osata tulkita dataa oikein.

Laskin esimerkiksi ostajien ostopolun pituuden (ajallisesti) aina mallipalatilauksesta oikean lattian tilaamiseen. Tämän avulla opin optimoimaan mm. remarketing-mainonnan ja sähköpostimarkkinoinnin tehokkuuden ns. kriittisen ostoikkunan ajan sisällä.

Suomeksi: myös markkinoinnissa rautaa on taottava silloin, kun rauta on kuumaa.

Liikesalaisuuksien takia näitä lukuja en tässä kirjoituksessa paljasta.

Markkinoinnin tehokkuuden optimoinnissa minua kiinnosti esimerkiksi se, miksi asiakkaat eivät ostaneet?

Siihen ei tarvittu sovelluksia, softaa tai seurantakoodeja – vaan puhelin. Puhelin on siitä hieno laite, että sillä voi soittaa mallipalatilaajalle ja kysyä, mitä hän piti mallipaloista. Saimme paljon dataa siitä, miksi asiakas ei päätynytkään tilaamaan vinyylilattiaa.

Otin käyttöön yritykselle HubSpot CRM:n johon mallipalatilaajat eli liidit ohjattiin. Niitä oli sen pohjalta helppo käsitellä.

Syyksi, miksi asiakas ei ostanut lattiaa Bambumieheltä, saattoi olla monia. Malli, kuosi, väri tai budjetti: laminaattilattia on/oli silti halvempi kuin teknisesti parempi vinyylilattia.

Keräsin tätä dataa avuksi sisältömarkkinointiin ja mainontaan, jolla osasin ohjata asiakkaan mahdollisimman kustannustehokkaasti kohti ostotapahtumaa.

Voin kuitenkin sanoa, että luvut olivat niin upeita, että tunsin valtavaa ammatillista ylpeyttä, kun Nordic Floors Oy:ksi nimensä vaihtanut yritys jatkoi rekrytointiaan ja kasvoi suuremmaksi.

Kasvu toi kuitenkin haasteita.

Kuva: Bambumies ja ”Inbound-mies” juhlivat usein somessa tuloksia ja uusia valloituksia.

Kun linnunpoikanen lentää pesästä

Olin kuitenkin vain yksi tamperelainen markkinointialan yrittäjä, joka oli yksin rakentanut pääosin koko lapualaisen lattia-alan yrityksen markkinointikoneiston viiteen verkkokauppaan ja yritin hallita tätä muiden projektien ohella.

Sanomattakin selvää, että verkkokauppojen hallinnointi, some-tekeminen, mainonnan optimointi, hakukoneoptimointi, sisällöntuotanto sekä kokonaisuuden analytiikka vaativat valtavasti aikaa ja resursseja.

Onneksi toiminta oli tuottoisaa ja järkevää tekemistä kaikille osapuolille, mutta kasvun myötä tuli tarpeita saada myös Lapuan pääkallopaikalle tekijöitä markkinointiin avuksi someen ja muuhun tekemiseen.

Yksin en kuitenkaan pystynyt kaikkeen – varsinkaan Tampereelta. Vastuuta oli järkevä jakaa kasvun edessä tulevaisuus huomioiden.

Päädyimme siirtämään vastuun kokonaan ThinkFast Oy:ltä Bambumiehen omalle tiimille, johon rekrytoitiin osaajat.

Yrittäjänä olin oppinut arvostamaan omaa vapauttani, eikä vuonna 2021 ollut oikea aika siirtyä markkinointiyrittäjästä täysipäiväiseksi lattiaguruksi tai esim. työntekijäksi/osakkaaksi toiseen yritykseen.

Siirsin sen takia päävastuuta vuoden 2021 lopulla markkinoinnin vetämisestä uusille työntekijöille joita rekryttiin yritykseen. Koulutin ja opetin kaiken oleellisen, mitä olin vuosien aikana oppinut.

Sanomattakin selvää, että koko osaamishistoriaani ei pysty muutamassa kuukaudessa siirtämään. Mutta sen verran, että hommat rullaavat ja uusi tiimi pääsee vetämään omalla tavallaan ja otteellaan tekemistä eteenpäin.

Oli aika luopua.

Koitti vuoden 2021 loppu, jolloin linnunpoikanen oppi lentämään ja pysyi omilla siivillään ilmassa. Pääsimme yhteissopuun siitä, miten jatkan ThinkFast Oy:n nimissä yrittäjänä, ja Nordic Floors Oy jatkaa Bambumiehen ja oman inhouse-tiimin kanssa rakentaen ja kasvattaen toimintaa.

Oveni on aina auki konsultoimaan, kouluttamaan ja auttamaan, mutta jokapäiväinen arkeni muuttui radikaalisti.

Tuntui upealta nähdä, miten linnunpoikanen pysyi siivet levitettyään ilmassa. Samalla varmistuin siitä, että tekemäni työ sai arvoisensa jatkajat ja osaavat ammattilaiset vetämään kehitystä eteenpäin.

Kuva: omaan kotiini remontoin vuonna 2018 myös bambulattian. Pakko todeta: on se hieno lattia, ja kestänyt hienosti kissojen villitkin leikit! Kuvassa kotitoimiston huomiota kaipaava häirikkö Neppu.

No, miltä nyt tuntuu?

Urheilusuorituksen jälkeen kysytään usein perinteinen kysymys: miltä nyt tuntuu?

Tavallaan olo oli vuoden 2022 alussa haikea, koska olin vastannut niin monesta pääosin yksin. Aivan kuin talonrakentaja, joka luovuttaa talon ostajalle, eli tuleville asukkailleen.

Parasta projektissa oli tekemisen vapaus: ei kankeita palavereja vaan nopeaa kasvuhakkeri-tyylistä A/B-testaamista ja kokeilukulttuuria.

Kalenterissani vuonna 2022 vapautui paljon aikaa.

Käytin sen ajan hieman epäyrittäjämäisesti.

Aloitin uusia harrastuksia. Leikin jopa enemmän. Aloitin juoksuharjoittelun ja koronakiloja katosi 10 kg. Innostuin ruoanlaitosta ja nautin jälleen kaikesta uuden oppimisesta – nyt kun siihen oli taas aikaa.

Kouluttauduin ammatillisesti paljon, sillä markkinoinnissa ala muuttuu jatkuvasti.

Totesin kuitenkin itselleni, että oli aika hengähtää.

Kiitollisuus on myös tunne, sillä töitä on riittänyt ja kalenteri on täyttynyt viimeisten kahden vuoden aikana tasaisesti jälleen. Nyt on taas uusia valloituksia edessä – ja muutama salainen projektikin joista varmasti seuraa vielä lisätietoja myöhemmin!

Mukavaa, kun luit kirjoitukseni!

Olen Tommi Puuska, inbound-markkinoija ja tamperelaisen ThinkFast Oy:n yrittäjä.

Mikäli sinua kiinnostaa inbound-markkinoinnin maailma, kuten sisältömarkkinointi, hakukoneoptimointi, online-mainonta tai WordPress-kotisivut, lähetä minulle verkostoitumiskutsu LinkedInissä.